Hur "prima" ett mycket starkt öl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

F_Berggren
Nybryggare
Nybryggare

Hur "prima" ett mycket starkt öl?

Inlägg av F_Berggren »

Hej alla!

Ny här på tråden så jag ber om ursäkt om jag tar upp gamla frågor eller är hyperaktiv de närmaste dagarna...

Jag har bryggt ett barley wine på nätta 12% som nu har har stått på kall-lagring (i fat) i 2 månader. För 3 veckor sedan gjorde jag ett experiment, jag ville tappa upp några flaskor av ölet. Jag ville inte kolsyra med hjälp av mottryckningsfyllning utan testade istället att "prima" ölet även om jag var medveten om att det är tufft med ett så starkt öl. Jag tog en färsk Scottish ale-jäst (som ju ska klara ganska mycket styrka), slängde i 1 tesked jästslurry samt ca 1,5 gram strösocker per 33-cl flaska. Idag öppnade jag en flaska (den har stått i rumstemperatur i 3 veckor) men som jag befarade så var det inte en tillstymmelse till kolsyra i ölet. Troligen klarade inte jästen denna starka best, på 3 veckor borde något ha hänt.

Så mina frågor är:
-Någon som har rekommendationer om hur man ska "prima" ett så här starkt öl?
-Ska man testa att prima med champagnejäst? I så fall, riskerar man inte att champagnejästen också börjar knapra på en allt för stor del av restsockret i ölet (och inte bara på det tillsatta primingsockret)?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Hur "prima" ett mycket starkt öl?

Inlägg av Malt Magnus »

kan du inte bara fylla i kolsyra i fatet till rätt tryck då? och sedan tillfälligt sänka trycket när du ska tappa över på flaska så det inte skummar allt för mycket, det borde funka, har gjort det själv någon gång och det har blivit bra....

Annars skulle du nog ha tänkt efter före, och tappat på flaska innan det hade jäst klart.
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Du kanske skulle testa att röra ner ett flertal torrjäst paket i ölet i stället i samband med primening? Då borde du få löjligt många jästceller.

En annan ide som kan hjälpa är att kröjsa i stället. Ta en liten mängd stark vört och starta jäsning i den med mycket och pigg jäst. Så fort jäsningen har god fart blanda ihop med den färdigjästa ölen och tappa på flaska.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

F_Berggren skrev:.
Hej

Jag har genom åren haft strul med att få kolsyra trots råd samt att läsa av goda online priming calc. Av någon anledning så är det alltid min ales som jag har haft strul med. Min årliga lager, bryggd sedan 1996 ute på min balkong har aldrig felats just med kolsyran. Någon gång så har just det x årets lager kanske inte alltid blivit en legend, men jag har alltid fått kolsyra.

Som sagt det är alltid ale, eller överjäsning som i bland kolsyran har strulat. Det är inte OG som det kan bero på, det har gått från 5-17 beroende på mäsktemp samt jäst. Jästen har för det mesta varit från Why men många gånger även från Fermentis.

Dom 5 senaste gångerna så har jag tillsatt ca 1-2 g torrjäst (T-58) tillsamans med primen, och jag har fått en alldeles utmärkt kolsyra.

I dag så tappade jag 10,5 liter Foregin Stout (Den tropiska sorten) på flaska. OG 71 FG 14. Jag tillsatte 2 g torrjäst direkt i primkastrullen, lät jästen sätta sej i 15 min. Sedan så mixade jag prim/jästmixen med en steriliserad el vips (inte själva vipsen)- Får jag en hyfsad kolsyra på denna stot som var beräknad till en co på 2,3 så blir torrjäst standard på mina ales i fortsättningen

Bo
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Mina starka öl som jag primat har ibland tagit lång (mer än 2 månader) tid på sig för att kolsyran ska bli bra.
Så om du orkar vänta så råder jag dig att prima som du gjorde med din provflaska och vänta....
Härliga tider, strålande tider :)
F_Berggren
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av F_Berggren »

Stort tack för alla tips! Ska faktiskt prova dem alla :-)
Angående kröjsning - är lite osäker på mängd vört som bör användas per liter öl, någon som har tips?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Eftersom det var mitt förslag så får jag väll ta mitt ansvar. :)

Här har du en informativ sida som dessutom innehåller ett excel ark som underlättar beräkningarna som ska göras. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kraeusening

Jag har använt det ett par gånger med openoffice.org så jag vet att det funkar utmärkt även för oss som inte gillar eller har råd med MS Office.
Skriv svar