Jag har tillsammans med en kompis bryggt öl i ca ett och ett halvt år, och vi har lyckats uppnå riktigt bra resultat, särskilt nu på slutet, som vi är riktigt stolta över. Vi gör allt för hand, såsom säkert många av er också gör, och tappar på flaskor, i vilka sekundärjäsningen får ske.
Vi skulle gärna testa att tappa på fat. Jag har kollat lite på nätet och har sett på flera ställen att nåt som kallas Corneliusfat brukar användas. Jag undrar helt enkelt hur det hela går till, och vad i processen som måste göras annorlunda. Kommer fatet att fungera som en stor flaska där sekundärjäsningen sker (i så fall blir det väl rätt mycket bottensats i fatet?) eller sker den i annan behållare och tillsätts i så fall kolsyra i efterhand på något sätt? Jag har sett att vissa talar om en viss mängd socker per liter som blir till kolsyra... är det vanligt att göra på det viset? Det är väl inte renhetslag direkt..? Om man nu bryr sig om det förstås
Vi har nämligen ett fat i hårdplast som jag fått av en bekant, det är väl på ca 15 liter kanske. Om vi kan använda det utan att investera i ett nytt fat av metall skulle det vara att föredra.
Om någon eller några känner för att introducera mig lite i ämnet ölfat skulle jag vara tacksam!
MVH