Tappa på fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

natman
Nybryggare
Nybryggare

Tappa på fat

Inlägg av natman »

Hej

Jag har tillsammans med en kompis bryggt öl i ca ett och ett halvt år, och vi har lyckats uppnå riktigt bra resultat, särskilt nu på slutet, som vi är riktigt stolta över. Vi gör allt för hand, såsom säkert många av er också gör, och tappar på flaskor, i vilka sekundärjäsningen får ske.
Vi skulle gärna testa att tappa på fat. Jag har kollat lite på nätet och har sett på flera ställen att nåt som kallas Corneliusfat brukar användas. Jag undrar helt enkelt hur det hela går till, och vad i processen som måste göras annorlunda. Kommer fatet att fungera som en stor flaska där sekundärjäsningen sker (i så fall blir det väl rätt mycket bottensats i fatet?) eller sker den i annan behållare och tillsätts i så fall kolsyra i efterhand på något sätt? Jag har sett att vissa talar om en viss mängd socker per liter som blir till kolsyra... är det vanligt att göra på det viset? Det är väl inte renhetslag direkt..? Om man nu bryr sig om det förstås :)
Vi har nämligen ett fat i hårdplast som jag fått av en bekant, det är väl på ca 15 liter kanske. Om vi kan använda det utan att investera i ett nytt fat av metall skulle det vara att föredra.
Om någon eller några känner för att introducera mig lite i ämnet ölfat skulle jag vara tacksam!

MVH
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Tappa på fat

Inlägg av Fredrik Almgren »

Viss info finns på Bryggarwikin: http://shbf.se/wiki/index.php/Fattappning
Kolla även http://shbf.se/wiki/index.php/Kolsyres%C3%A4ttning för lite info om kolsyrning.
My hope is hops
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

natman skrev:Vi har nämligen ett fat i hårdplast som jag fått av en bekant, det är väl på ca 15 liter kanske.
Berätta mer om det fatet, fabrikat, foto etc. Vad har det varit i det? Hur ser anslutningarna ut?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
natman
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av natman »

http://www.hamstead-brewing-centre.co.uk/itm00535.htm

Ett sånt fat är det. Det verkar som man kan låta sekundärjäsningen ske i fatet men vi ville testa att köra den i en plasthink för att slippa bottensats i fatet och flaskorna. Vi tänkte testa att tappa en del av ölet i fatet och en del på flaskor för att jämföra. Problemet är att hitta koldioxidpatroner till fatet, men borde väl finnas nånstans... nån som vet?
Men när det gäller att göra sekundärjäsning i en hink eller damejeanne med jäsrör, hur kolsyresättar man ölet sedan i efterhand om man tappar på flaskor? Med fat har jag sett att man kan koppla en koldioxidbehållare till fatet och fylla det med så mycket man vill ha och sedan skaka om fatet. Rätt uppfattat?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Jag tror det är bäst att prima sådana fat med socker på samma sett som när du jäser på flaska.
CO2 som man sen tillsätter är för att hålla nivån uppe. Det finns en adapter att sätta på de lite äldre sodastream flaskorna som passar till fatet, men en sån får du nog leta efter i en butik som säljer sådana fat.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Det där är ett real ale fat. Idén är alltså att man inte har så mycket kolsyra i sitt öl, passar om man gillar engelsk stil på sin öl... Men visst, om man kan, som någon sa, koppla in en gammaldags sodastreampatron går det nog att hålla ett visst tryck på ölet. Annars är idén att man låter ölet rinna ur keggen och då måste man ju släppa in luft. Ölet bör ju i så fall konsumeras inom helst en vecka, annars lär det bli för oxiderat. Real ale kan vara jättegott, men den förändras rejält under veckan den konsumeras...
malt är gott
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Använder du ett sådant här engelskt fat så slipper du bottensatsen eftersom avtappningskranen är på insidan kopplad till en flottör via en slang. På så sätt tappas ölet av efterhand hela tiden från ytan.

Brouwland (som Humlegården sammarbetar med) säljer också den här typen av fat och säljer även som tillbehör till dessa en "pressure reducer/injector for S30 cartridges" så man ska kunna trycka på kolsyra. Vad "S30" ä'r för kolsyrepatroner vet jag inte men de säljer även sådana.
Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att tillägga:

Den tyska webbbutiken Candirect säljer även en lös flottöranordning som man kan sätta i ett Corneliusfat. Då kan man få den här funktionen kombinerat med Corneliusfatets fördelar.
Björn Petersson
dj zak
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av dj zak »

föreslår nog att skaffa ett corneliusfat...de har oändlig hållbarhet, tål högre tryck än plast, lätt att rengöra och det finns reservdelar i sverige...
ett cornelius, en kolsyrepatron och en kylning (kylskåp el balja mä is)...därutöver slangar mellan fat o gas och fat och en tappkran i plast (29kr el nått)...
där har du din anläggning...
fat 600kr begagnat el billigare utomlands
kolsyra 300 för en liten soda (föreslår dock att du hittar ett samarbete med en krog som du kan köpa kolsyra i större tuber)
värt priset...
z
blivande bryggmästare och himmapulare....
Skriv svar