Några nybörjarfrågor.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Några nybörjarfrågor.

Inlägg av panther14 »

Hej allihop!
Är lite sugen på att börja brygga öl och har kollat runt här på forumet, dessutom kollat lite youtube filmer och lånat en bok på biblioteket ("Ölbryggning - en handbok för hembryggare").
Tänkte börja med någonting som jäser vid rumstemperatur, typ en Brittisk Ale. Jag har några frågor (eller egentligen många frågor), men tar de mest övergripande nu.

1.Om man vill jäsa typ 20 liter öl, men bara har en 10 liters kastrull kan man göra allting innan jäsningen 2 ggr, (mäskning, lakning, kylning o kokning) sedan lägga ihop dessa vörtar och jäsa tillsammans?

2.När det gäller lakning, kan man göra följande: infusionsmäska 5kg malt i 10 liter vatten, sedan späda ut det (genom lakning) till en lämplig vörtstyrka, typ 10 liter till vatten så man får en lämplig OD.

3. Kan man stegmäska med en vanlig stor gryta och en vanlig spis?

Tack på förhand, fler frågor kommer :)

//Fredrik
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Några nybörjarfrågor.

Inlägg av Malt Magnus »

Svar JA på alla frågor.
se bara till att jäskärlet är sterilt och att du får i jästen så fort vörten kommit ner i temperatur.
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Titta ev. i SHBFs Bryggar Wiki[1] och läs artikeln 'Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk'[2]. Dom två källorna har besvarat många av mina frågar.

Sen kan du ev. titta på tråden "Better, Bitter, Faster II "[3] på Humlegårdens forum. Den är också bra inspiration till att brygga med ett litet bryggverk och receptet i den blir ett gott öl.

[1] http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida
[2] http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf
[3] http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1957
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av panther14 »

Tack för svaren, nu ett par till frågor :)

1.Måste man ha i jästen direkt eller kan man låta en vört ligga i steril jäshink ett par timmar medan man brygger mer vört (innan jästen tillsätts)?

2. Varför står det inte i recepten hur mycket jäst som ska tillsättas? Är det alltid en påse? Om man brygger 10 L kan man spara halva jästpåsen i kylen?

//Fredrik
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Hej. Du måste inte tillsätta jästen direkt fast det finns egentligen ingen anledning att inte göra det. Jäsningen sätter inte igång momentant och den hinner definitivt inte speciellt långt på ett par timmar. Dessutom finns det en poäng med att ha jäst i vört nr 1 när du tillsätter nr 2, eftersom vörten då syresätts vilket hjälper jästen på traven.

Du behöver egentligen aldrig oroa dig för att du tillsätter för mycket jäst, använd hela påsen även till 10 liter.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Det är nog inget problem att vänta några timmar innan du har i jästen, men kom ihåg, ju längre tid du väntar ju störa risk finns det för att någon annan bakterie än jästen får övertag.

Tillsätt hela påsen med jäst. En påse torrjäst ska räcka ca: till 20-25 liter normalstark vört med OG runt 1.050, men dom är så billiga ändå.
Om du vill kan du räkna ut hur mycket jäst du behöver tx. med Mr. Malty's Pitching Rate Calculator, men på Fermentis tips & tricks sida om att dela på ett paket torrjäst står det:

9/ Can I use soft sachets?
No. If the sachet is soft to the touch, the seal has been damaged allowing Oxygen to enter the package. As the yeast enzymes will be activated, the glycogen reserves will be depleted causing a loss of viability over time.

10/ Can I use part sachets?
Yes. If the sachet is opened aseptically and stored at low temperature (4C), the effects of oxygen will be minimised. The sachet should, however, be used within 7 days of opening. This practice is not advisable if it cannot be done under sterile conditions.

Jag skulle inte våga riskera en bryggd för att spara 10 kr på jäst...

//Jesper
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Snej skrev:Du behöver egentligen aldrig oroa dig för att du tillsätter för mycket jäst, använd hela påsen även till 10 liter.

Det är inte så stort ett problem att ha i för mycket jäst, men om det blir mycket för mycket tillverkas inte samma mängd estrar i ölet och smaken kan då bli mer neutral än vad man förväntar sig.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av panther14 »

Verkligen jättetack för alla svar, nu har jag beställt ingredienter till min första bryggd.
Dock fanns inte fuggle med den alfasyra % som angavs i receptet jag fick av dig "jrm", så fick bli 5,3% istället, ska jag kompensera det genom att ha i några gram mindre eller spelar det inte så stor roll?

//Fredrik
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Ja, vanligen vill man räkna om så det kommer att stämma bättra med originalreceptet, men jag har inte lagt ner mycket tid på att sätta mig in i dessa beräkningar så jag kan inte ge dig en riktig bra instruktion. Jag förlitar mig på datorn[1] för sånt...

Om din humle har 5,3% alfasyra kan du ändra till 25g, 8g, och 8g i stället for 30, 10 och 10. Då blir det ungefär samma beska.
Ev. bara ändra bittergivan till 25 gram och ha kvar 10 gram på dom två sista. Så skulle jag nog göra eftersom kort koktid inte bidrar till bitterheten lika mycket, men du kanske ändå vill ha med lite mer humlearoma.

//Jesper

[1] Det finns massor med bra mjukvara för att anpassa recept. För tillfället använder jag OpenBrew kalkylblad som är svenskt
Skriv svar