Läste om olika klarningsmetoder i Hembryggaren för ett tag sen och tänkte testa. Men jag har några funderingar.
Köper man bara "vanligt" gelantin i mataffären?
Hur mycket ska man ha för att klarna typ 25 liter öl?
I artikeln tog man upp nackdelen med att det var lätt att skaka upp partiklarna igen. Hur känsligt är det? Jag tänkte tappa om med hävert. Ska man ha den en rejäl bit ifrån botten för att undvika detta eller räcker det med en-två centimeter?
Dela gärna med er av era erfarenheter ni som har testat!
Klarning med gelatin?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Klarning med gelatin?
Hej
Ha du läst denna tvåsidiga tråden?
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=4535
Mvh fr Raasken en i flocken...........
Ha du läst denna tvåsidiga tråden?
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=4535
Mvh fr Raasken en i flocken...........
Re: Klarning med gelatin?
Det gelatin du köper i matvaruaffären fungerar bra.per-johan skrev:Läste om olika klarningsmetoder i Hembryggaren för ett tag sen och tänkte testa. Men jag har några funderingar.
Köper man bara "vanligt" gelantin i mataffären?
Hur mycket ska man ha för att klarna typ 25 liter öl?
I artikeln tog man upp nackdelen med att det var lätt att skaka upp partiklarna igen. Hur känsligt är det? Jag tänkte tappa om med hävert. Ska man ha den en rejäl bit ifrån botten för att undvika detta eller räcker det med en-två centimeter?
Dela gärna med er av era erfarenheter ni som har testat!
Mig veterligen finns inget rekommenderad dos eftersom professionella bryggare inte använder gelatin. Sök på Northern Brewer, där finns många artiklar. 1-2tsk per fat tror jag dock fungerar.
Jag kommer inte ihåg om jag tog upp det i artikeln men gelatin har nackdelar, tex att det dumpar för mycket i vätskan,(även sådant som ger smak hävdas det), är ngt långsamt och slutligen introducerar infektionsrisker.
Vad jag försökte beskriva är att när väl gelatin knyter jäst mm så blir inte sedimentbädden särdeles stabil i jämförelse med "professionell" Isinglass.
Sådan Isinglass rekommenderar jag framför gelatin (om du bara bryr dig om slutresultatet)men gelatin fungerar tillräckligt väl för att jag inte tycker du ska behöva åbäket att beställa och tillreda Isinglass.
Öl är kärlek.