Late brewing
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Late brewing
Carlsberg tar en ny metod i bruk vid sitt bryggeri i danska Fredericia, för att snabbare kunna leverera ut önskad ölsort: Snabbare ölbryggning. Någon hembryggare som hakar på!? 
Är fast skumkrona en flytande valuta?
- assistredo
- Maltrostare

Re: Late brewing
Eh, jag är skeptisk. Har vi inte förresten en kille från Carlsberg som brukar skriva och besvara frågor i Hembryggaren? Han kanske kan reda ut begreppen. Och vad säger de små jästsvamparna?
Björn Petersson
- Klas Welin
- Torrhumlare

Vet inte om jag förstod rätt, men betyder det där inte bara att de har vört av olika maltsorter färdigjästa hela tiden. Och att själva jäsprocessen tar lika lång tid som annars? Det skulle ta rätt mycket plats i min lägenhet om jag skulle ha 5-6 hinkar med olika sorters singlemalt-grönöl stående i väntan på blendning...
Och vad gör man om man vill ha ett öl med en högre alkoholhalt?
Och vad gör man om man vill ha ett öl med en högre alkoholhalt?
-
Porterbryggare
- Delmäskare

Det här är inga nyheter, det är bara ett nytt häftigt namn som kan få vanligt folk att tycka det är mindre fusk inom bryggeribranchen. Det här är egentligen samma sak som High Gravity Brewing, där man brygger en eller ett par starka öl och sedan blandar med vatten eller lättöl vid filtreringen.
För några år sedan var jag på en föreläsning i Köpenhamn där en bryggmästare från Carlsberg pratade om hur dom brygger öl. Han sa då att dom jäser ölet relativt varmt, c:a 13-14 grader, och sedan lagrar det vid upp till 17 grader i 48 timmar innan dom kyler ner och filtrerar ölet. Det kan man kalla snabb bryggning.
För några år sedan var jag på en föreläsning i Köpenhamn där en bryggmästare från Carlsberg pratade om hur dom brygger öl. Han sa då att dom jäser ölet relativt varmt, c:a 13-14 grader, och sedan lagrar det vid upp till 17 grader i 48 timmar innan dom kyler ner och filtrerar ölet. Det kan man kalla snabb bryggning.