Ölbryggning på fornborg

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Ölbryggning på fornborg

Inlägg av Johan Håkansson »

Eketorps borg på Öland planerar att laga järnåldersmat och brygga öl tillsammans med besökarna i sommar. Förhoppningen är också att man ska få tillstånd att bjuda på ölen, som väntas bli av folkölsstyrka. Detta kanske är något som SHBf borde involvera sig i? Det är också intressant ur juridiskt perspektiv. Läs mer i Östran: Ja till provsmakning?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Ölbryggning på fornborg

Inlägg av Kenneth »

Det är tydligen inte bara hembryggt öl som står i fokus, även "hemgjord" mat tycker myndigheterna att det är farligt att bjuda på.
Tyvärr så känns det så patetiskt att det svenska förmynderiet sätter käppar i hjulet för allt som är roligt och trevligt.
Politiker såväl som myndighetsföreträdare lever på att utnyttja sin makt.
När jag läser sådant här så känner jag en viss anarkisk lust att ge myndigheterna fingret!

För övrigt:
Öl bryggt på korn verkar intressant.
Vad jag vet så är det omöjligt eftersom man måste mälta kornet för att överhuvudtaget kunna brygga öl.
Det blir inte så mycket sockerarter som är nedbrytbara av jästen om man bara använder omältat korn.
Enzymerna uppstår under groningen av kornet.
Det är klart, vissa bakterier klarar säkerligen av att bryta ner långa sockerkjedor, men hur blir smaken av en fullständigt okontrollerad vildjäsning?
"Huggorm" är mitt tips.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar