HJÄLP! Det jäser inte...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
shrimpii
Satsbryggare
Satsbryggare

HJÄLP! Det jäser inte...

Inlägg av shrimpii »

Hejsan.
Igår kokade jag och min vän ihop vår andra vört. Allting gick bra denna gång, men när vi stod och diskuterade hur bra ölen kommer att bli, så insåg vi att vi glömt aktivera jästen. Vi tog fram den och aktiverade den, men den fick tyvärr bara vara aktiverad i en timma innan den skulle få bada i vörten.
Det har nu gått 24h sedan vi haft i jästen, och man kan inte se någon som helst aktivitet. Kan jästen ha dött? Tar det bara längre tid? vad är det som händer :? :shock:

Värt att nämna kan vara att det är 25l vört, temperaturen var ca 23-25°C och OG på 1064°
Hur länge kan man ha en ojäst vört innan den blir dålig? Hinner man beställa mer jäst tro?
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: HJÄLP! Det jäser inte...

Inlägg av Tralfamadore »

Hej. Jag har också konstant ångest för att det inte ska börja jäsa. Ett bra tips är att alltid ha en torrjäst redo ifall det inte skulle jäsa.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

jästen finns där och är inte död, men kanske lite trött.
Om det inte kommit igång idag kan du prova med att syresätta vörten mer.
Antingen skaka om ordentligt alternativt tappa om till ny hink och låta det skvala ordentligt.
Härliga tider, strålande tider :)
shrimpii
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av shrimpii »

Har tagit fart i jäsningen nu. Känns skönt det :) Gick så mkt fortare första gången att vi trodde det var kört. Men men, snart blir det öl av historian :D
Skriv svar