Hej!
Jag drog igång min andra omgång öl i lördags och jag använde humlepellets för att smaksätta ölet.
Tyvärr slarvade jag ganska mycket med att filtrera bort humlen efter vörtkokningen och nu ligger det en inte oansenlig mängd humle i skummet som bildats ovanpå ölet under jäsningen.
Jag har egentligen två frågor:
1. Vad finns det för risker med detta?
Det jag är mest orolig för är att ölet blir tokhumlat eftersom humlen ligger i ölet mycket längre. Det andra är att humlen som ligger på skummet blir någon slags attackvektor för bakterier eller andra otrevligheter.
2. Borde jag försöka avlägsna humlen så fort som möjligt, eller kan jag vänta ut det tills jag skall tappa om ölet till min andra jäshink för sekundärjäsning?
Problem med humlerester i ölet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
laserallan
- Satsbryggare

- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Här skulle det vara intressant att höra andras åsikter men jag tror att det
är helt ofarligt.
- Beskan bildas under koket så jag tror inte det blir beskt av att ligga
- Humle är aseptiskt så det borde inte vara en infektionsrisk. Du har ju
dessutom kokt humlen
- Eventuella försök att ta bort humlen utgör en infektionsrisk
Jag har för mig att jag till och med läst ngnstans att en fördel med
pellets gentemot kottar är att man inte behöver sila av dem...
är helt ofarligt.
- Beskan bildas under koket så jag tror inte det blir beskt av att ligga
- Humle är aseptiskt så det borde inte vara en infektionsrisk. Du har ju
dessutom kokt humlen
- Eventuella försök att ta bort humlen utgör en infektionsrisk
Jag har för mig att jag till och med läst ngnstans att en fördel med
pellets gentemot kottar är att man inte behöver sila av dem...
My hope is hops
- Dan Nilsson
- SHBF - Bryggkursledare
Håller med Fredrik
Det enda humlet kan ge i ditt fall är lite extra gräsighet i ölet. En del humlesorter ger även de gräsighet så det är inte fel, men kanske inte som planerat.
Vid torrhumling uppstår det gärna om man har mycket humle och inte tappar om den på 4-5 dagar. Jag hade inte brytt mig om några flagor på skummet.
Det enda humlet kan ge i ditt fall är lite extra gräsighet i ölet. En del humlesorter ger även de gräsighet så det är inte fel, men kanske inte som planerat.
Vid torrhumling uppstår det gärna om man har mycket humle och inte tappar om den på 4-5 dagar. Jag hade inte brytt mig om några flagor på skummet.
// Danne Läs mer om mig =>
-
laserallan
- Satsbryggare

-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har läst om en del hembryggare som inte alls bryr sig oma tt plocka bort humlen utan låter den åka med ner i jäsningen.
En nackdel kan väl vara att humlen binder till sig en del proteiner mm i koket som då kanske åker ner i jäsningen.
Borde (?) väl inte påverka smaken eller på annat sätt förstöra ölen.
En nackdel kan väl vara att humlen binder till sig en del proteiner mm i koket som då kanske åker ner i jäsningen.
Borde (?) väl inte påverka smaken eller på annat sätt förstöra ölen.
-
laserallan
- Satsbryggare