Täta läckande kran i lakkärl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Täta läckande kran i lakkärl
Hålet där kranen sitter i plasthinken blev inte riktigt jämnt och det läcker därför när jag lakar. Läste någonstans att man bör undvika att täta med silikon eftersom det innehåller kemikalier som kan ta död på jästen. Hur är det med tejp? Lim? Vad är bäst att använda som tätning?
Det är nog en saning med modefokation
Badrums silikon brukar ju inehålla möggelgifter så det är nog inte så bra.
Silikon för akvarium innehåller garanterat inga gifter överhuvud taget. En del fiskar är väldigt känsliga mot alla gifter. Man har inte olika akvariun för känsliga fiskat kontra tåliga fiskar.
Badrums silikon brukar ju inehålla möggelgifter så det är nog inte så bra.
Silikon för akvarium innehåller garanterat inga gifter överhuvud taget. En del fiskar är väldigt känsliga mot alla gifter. Man har inte olika akvariun för känsliga fiskat kontra tåliga fiskar.
- larsgberggren
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
-
Tralfamadore
- Satsbryggare

Jag har samma problem och jag håller på att bli galen. Mot alla odds läcker rövh***t i kylväskan som jag borrat. Jag provade att karva ut gummi från hävertslangen för att täta och när jag satt fast den ser det ut att vara vattentätt men när jag häller i vatten kommer en stadig liten ström. Jag ser ingen annan utväg än att ta till lim. Vad får det för konsekvenser på vörten?
Även om jag slänger den nyss inhandlade kylväskan finns det inget som säger att nästa inte läcker den också. Jag tycker inte jag gjort något fel.
Det tråkiga med lakkärl är att de inte finns färdiga att köpa utan att man själv måste mecka ihop en hyfsat avancerad konstruktion med detaljer som är svåra att hitta. Det här tar död på brygglustan rejält.
Även om jag slänger den nyss inhandlade kylväskan finns det inget som säger att nästa inte läcker den också. Jag tycker inte jag gjort något fel.
Det tråkiga med lakkärl är att de inte finns färdiga att köpa utan att man själv måste mecka ihop en hyfsat avancerad konstruktion med detaljer som är svåra att hitta. Det här tar död på brygglustan rejält.
Det finns flera lösningar på ditt problem. Ett är att köpa följande koppling från humlegården, dyr, ja, men ska nog fungera ruskigt bra tror jag. På den gängade sidan sätter du bara lite gängtejp och valfri kulventil från clas ohlson.
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8416
Ett annat alternativ, aningen billigare, är att köpa en O-ringsats och använda den enda ringen som passar, alternativt en på varje sida och köper du ett gäng corneliusfat så fungerar ju ringarna där med.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=56240942
Annars som folk säger så borde vanligt sketet akvariesilikon göra susen. Så länge du tätar från utsidan så blir ju kontaktytan så pass liten att eventuell "förgiftning" blir försumbar, likaså avsmaker i ölet.
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8416
Ett annat alternativ, aningen billigare, är att köpa en O-ringsats och använda den enda ringen som passar, alternativt en på varje sida och köper du ett gäng corneliusfat så fungerar ju ringarna där med.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=56240942
Annars som folk säger så borde vanligt sketet akvariesilikon göra susen. Så länge du tätar från utsidan så blir ju kontaktytan så pass liten att eventuell "förgiftning" blir försumbar, likaså avsmaker i ölet.
-
Tralfamadore
- Satsbryggare

Tack för tipsen.
Jag kör nog på akvariesilikon men som jag förstått det måste man nästan täta på insidan eftersom vätska annars tar sig in i frigolitväggen vilket får hela bygget att ruttna och mögla. Men man kan ju kanske sätta lite hävertslang runtomkring så att kontakten med silikonet blir minimal.
Jag kör nog på akvariesilikon men som jag förstått det måste man nästan täta på insidan eftersom vätska annars tar sig in i frigolitväggen vilket får hela bygget att ruttna och mögla. Men man kan ju kanske sätta lite hävertslang runtomkring så att kontakten med silikonet blir minimal.
-
Tralfamadore
- Satsbryggare

Nu när jag blandat mäsk med malt fick jag temperaturen till 68 grader, la på locket och kopplade av. Lite oroad över hålet till tappen tog jag temperaturen och då hade värmen sjunkit från 67 grader till ca: 58-59 grader.
Vad får det för konsekvenser? Jag blev då lite desperat och hällde i lite kokande vatten. Vad får det för konsekvenser? Jag har svårt att förstå att det hålet till tappkranen kan läcka så pass mycket värme men tydligen.
Om man köper en koppling från humlegården kanske den håller värmen också?
Om man köper en koppling från humlegården kanske den håller värmen också?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag antar att du hällde ner allt i en kall kylväska? I så fall måste du värma upp kylväskan först för annars försvinner värmen till kylväskan. Tappa i vatten som håller en 3-5 grader mer än vad du behöver och låt den stå i en 5-10 minuter. Sen så kan du mäta temperaturen och sen i med malten.Tralfamadore skrev:Lite oroad över hålet till tappen tog jag temperaturen och då hade värmen sjunkit från 67 grader till ca: 58-59 grader.Vad får det för konsekvenser?
Gör du så kommer temperaturen inte att sjunka mer än kanske en grad i fortsättningen.
Konsekvenserna av lite kallare mäskning blir att det går långsammare, men iom att du tillsatte kokande vatten så bör allt bli bra igen.