I nr 8 2008 av Allt om Vetenskap sid 58 finns det en reklamsnutt om en vakuumförpackare för hemmabruk. Om den är något att ha eller inte vet jag inte men den som är sugen på att vakuumförpacka sin humle kanske uppskattar den här pekaren till en relativt billig produkt.
"Vakuumförpackade matvaror håller sig fräscha länge. Med Frisper Freshkeeper kan man vakuumförpacka hemma på köksbänken. Processen kräver speciella plastpåsar, Vac-snap, något som låter dyrt i sig. Å andra sidan stängs dessa med hjälp av ett blixtlås och kan återanvändas. Själva hanteringen är mycket enkel. Placera det som ska förvaras i plastpåsen, stäng blixtlåsen och placera påsen i Freshkeeper och luften sugs ut på några sekunder. Cirka 470 kronor kostar Frisper Freshkeeper och då följer tio plastpåsar med på köpet. www.oliso.com"
Vakuumförpackning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag har en Vacuumpack Elite MV från Nima maskinteknik som jag är mycket nöjd med. Jag använder den inte för humle utan för kött och fisk. En extra bra poäng med den är att det går att köpa påsar som metervara så att det lätt går att packa även långa saker som t.ex. stora fiskar. Matvarorna står sig mycket bättre, t.ex. håller sig älgköttet längre och släpper inte lika mycket köttsaft i frysen. Den är betydligt dyrare dock, ca. 2500 inkl. moms.
Jag vet inte hur bra Frisper Freshkeeper är men det brukar ju vara så att man får vad man betalar för. Och hur mycket kostar påsarna egentligen?
/Fredrik
Jag vet inte hur bra Frisper Freshkeeper är men det brukar ju vara så att man får vad man betalar för. Och hur mycket kostar påsarna egentligen?
/Fredrik