Kapsling av elanslutning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Kapsling av elanslutning

Inlägg av fredrik.stahl »

Har någon ett bra tips för hur man ska kapsla in anslutningen till elslingorna i kokkärlet? Jag håller på att bygga ett nytt kokkärl med slingor från en diskmaskin och behöver kapsla in det på ett bra och säkert sätt. Det är två slingor med 1900 resp. 900 W och jag har strömbrytare och apparatuttag som jag kan använda. Men hur hittar jag en bra låda och hur kan man sätta fast den på kärlet? Vad ska man täta med som tål värmen?

/Fredrik
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jag har gjort såhär:

Löda fast 1,5 kvadrats fkk eller liknande kabel på kontakten på elpatronen. Glöm inte jorden.
Använd blyfritt lödtenn!
Värm 3-4mm pvcslang i en vattenkokare med kokande vatten i några sekunder och trä den över lödningen med lite våld.
Sätt på buntband över för att vara säker på att inget lossnar, om det ska sänkas ner i vattnet så kompletterar jag med akvariesilikon över lödningen innan slangen trycks på.
Ta på lite för mycket så det trycks ut ur slangen för att vara säker på att det blir tätt.

Mitt första försök var lödning och krympslang, men pvcslangen tål mycket mer stryk.

Men ska elementen hänga ner i kärlet ovaninfrån eller tänker du göra hål i sidan och stoppa in elpatronerna där? Jag hänger ner dom.

Ska du dra dom båda på samma säkring behöver du en 16A säkring eller en trefasanslutning.

Om brytaren inte är jättestor kan du få plats i en vanlig eldosa för utanpåliggande bruk, dom har dessutom en trevlig lagom mjuk plast att jobba med och färdiga genomföringar.
Sätt en distans emellan så lådan kommer ut från kärlet lite.
Kolla annars i elektronikskroten och sno en låda från någon hushållselektronik.
Det går att köpa apparatlådor på ELFA, men det kostar naturligtvis mer än någonstans annan stans.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar