Om man befinner sig i Barcelona och tröttnar på Estrella Damm och annan inhemsk öl så kan man bege sig till La Cerveteca. Här finns en trevlig blandning av belgare, amerikaner, japaner, tyskar m.m i olika storlekar.
Öl kan köpas antingen för att ta med sig eller för att drickas på plats.
Öl i Barcelona
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Ölkulturen i Barcelona har verkligen förbättrats de senaste åren, sydtysk veteöl finns på många ställen och belgiska ölsorter hittar man ganska ofta. Barerna runt universitetet verkar ha ett betydligt större utbud av olika sorter än turistställena nere vid Ramblan. Ett ställe värt att gå till är La Cervesera Artesana på San Agusti 14, en bryggeripub som ibland har mycket trevlig egenbryggd öl men ibland är den totallt ointressant. Dock finns det ett antal intressanta komersiella öl att prova. Tröttnar man på Estrella Damm (och det gör man ofta efter första glaset) kan man alltid fråga om det inte finns någon spansk cider. Sidra påminner om den franska cidern och är inte av den söta svenska modellen. (Dock finns Kopparbergs saftcider på många ställen!
)
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- Micke Granath
- Torrhumlare

Jag var på La Cervesera Artesana förra sommaren och kan bara hålla med om att det är ett trevligt ställe. Tyvärr var den egna ölen de serverade aningen sura (vi provade tre stycken). Smaken var ok men doften hade en dragning åt disktrasa.Jonas skrev:Ett ställe värt att gå till är La Cervesera Artesana på San Agusti 14, en bryggeripub som ibland har mycket trevlig egenbryggd öl men ibland är den totallt ointressant.
Micke Granath