Ölbryggning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Densans
Satsbryggare
Satsbryggare

Ölbryggning

Inlägg av Densans »

Hallo. har då gjort 2 olika bryggningar då ena misslyckades totalt och den andra verkar inte heller bli så bra...

skulle gärna om någon vet en exakt step by step guide till hur man gör en ca 10L öl me relativt minimalt bryggverk för då ja följt den guiden som finns heltmaltsbryggning med minimalt bryggverk så verkar det skita sig rent ut sagt...

Vi får ut en smörja som är som snor, alltså konsistensen är så när du häller upp den, slimeaktig och sen så verkar det inte jäsa....
Går verkligen inte o dricka alls.

Men som ja skrev innan skulle uppskatta en guide som är step by step där man verkligen vet exakt allt som behövs hur länge vardera sak ska göras och hur länge jäsningen skall vara för de börjar bli lite smådyrt nu utan att man lyckats ;P.

Mvh Densans
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Du har problem med renligheten och/eller din jäst.

Din öljäst och andra mikroorganismer konkurerar om sockret i den öl du försöker jäsa. Det är din uppgift att se till så jästen vinner kampen mot övriga mikroorganismer. Du har tre lätta trick att ta till.

1. Koka vörten och kys sedan av den fort så den är steril.
2. Sterilisera/Decinficera jäskärlet.
3. Tillsätt massor med jäst. Ju fler jästceller du har desto större numerärt övertag har de över andra mikroorganismer.

Hur har du gjort med ovanstående punkter? Vad använder du för jäst? Vad använder du för jäskärl? Har du riktig otur kan ditt jäskärl vara omöjligt att göra rent och då är det bara att byta jäskärl.

Testa att jäsa lite grejer hemma bara för att se hur lätt det är. Rör ihop strösocker, vatten och vanlig bakjäst i ett diskat dricksglas. Ett par dagar senare har du jäst ditt sockervatten till en alkoholhaltig olaglig mäsk. Inte precis något man dricker med njutning men så illa är det inte heller. Nu vet du hur en riktig jäsning ska gå till. Bakjäst är iof fusk för den är potent men har inte de egenskaper vi vill ha av en öljäst.

Sen går det att gå vidare med testerna. Kör med maltextrakt och riktig öljäst istället...
Densans
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Densans »

Tackar för svaren. Hmm, de va just renligheten som ja tycker borde vara bra dock kan de vara jäskärlen då den har en speciell form, ska se om ja kan uploada en bild på den.

Bild

De där efter ja kokat vörten så ska ja kys'a ner den, vad menas med "kys"? Något jag måste missat :S.

Använde brewers choice London Alé jäst och använde hela. men hur ska jag göra rent? för ja använde Jodofor som jag köpt från humle.se.
Jag kanske gjorde fel med jodoforen då hmm.... Jag slog i mängden man skulle ha dvs. 1ml per 1liter vatten och slog då i så ja fyllde kastrullerna och lät dem stå i ca 15-20min med det då det stod kontakttiden va 10 min. Men kan möjligen uppfattat detta fel.

Du har möjligtvis inte lust och skriva en liten guide till ett enkelt recept? Gärna på en 8-10 liter hade varit jättebra, så man vet det blir lyckat. Man är ju vanlig student och inkomstkällan börjar neka min nyfunna hobby >.<. Ska nämligen beställa nytt från humle.se.
Densans
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Densans »

Janne gnoff Berglund skrev:Har du läst detta?

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=8753

Samt detta?

http://www.humle.se/bryggning.html

Den andra du skickade har jag läst igenom, men den första du skickade har ja inte sett ,verkar väldigt bra, ska ta o läsa igenom den direkt.
Tack!
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Kys är bara en enkel felstavning. Läs "Kyl" så blir det lättare att förstå.
Alltså kyl ner vörten.

Allt som kommer i kontakt med den nerkylda vörten skall du sterilisera med antingen Jodofor eller annan metod. Även damejeannen måste steriliseras, du skriver om någon kastrull.
En glasdamejeanne behöver du egentligen aldrig kassera som en plasthink som kan få repor i sig där baggarna kan gro. Men de är samtidigt sköra och lite knepigare att rengöra.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Jag äger ingen damejean och vet inte riktigt hur man rengör dom. Men jag kan gissa.

Jodfor klarar bara av lite skit. Dvs den skit du inte kan se med blotta ögat (för ett visst värde på blotta ögat). Först måste du göra rent din damejean med en damejeanborste, (eller vad det nu heter). Efter det använder du jodfor. Jodforen används inte på kastrullen eftersom du kokar i kastrullen och värmen då dödar alla oönskade mikroorganismer.

Hur gör du med jodforen sen då? Låter du den lufttorka? Jodforen dödar visserligen mikroorganismer men den dödar jäst med. Några droppar jodforlösning har ingen rejäl jästladdning dött av men för mycket jodfor dödar din jäst och lämnar din vört öppen för angrepp av andra mikroorganismer.

Jästmängden är mer än tillräcklig. Så där är inte problemet. Men eftersom vi är inne på felsökning ska jag ställa en fråga som kan uppfattas som elak/taskig etc. Har du verkligen gjort rätt med påsen? Dvs, knäckt innerpåsen i den så den svällt upp till en spärrbalong?

Vad har du i damejeanens öppning? Sätter du på ditt lock? Har du jäsrör?

Hur stor volym har du i din damejean förresten? Du bör inte ha för mycket luft i ett jäskärl. Vart gränsen går vet jag inte men man bör nog iaf ha två tredjedelar vätska i ett jäskärl.

Angående recept så kan du använda strösocker och bakjäst. Det ger en drickbar alkoholhaltig dryck och det är så långt ifrån ditt resultat man kan komma, ingen elakhet menad. Men annars rekomenderar jag ett extraktrecept. Helmalt är överkurs om man har problem med jäsningen. Här har du ett par recept: http://www.humle.se/recept.html. Välj ut ett recept från den öl du tycker låter god, brygg eller ställ fler frågor innan du köper fler grejer. Det finns inga dumma frågor.

Fö så ska du ha stock för att du laddar upp en så fet bild på en så seg server. Det tar två evigheter plus moms att få fram en delmängd av bilden.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Där kom hela bilden upp. Så det besvarade ju jäsrörsfrågan.

Fast du kan säkert beskriva hur du gör rent jäsröret och gummihättan mellan demejangen och
jäsröret.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

I alla goda länktips så vill jag påpeka att tanken är ju att det på
Bryggarwikin skall finnas info om hur man
gör. Där finns en beskrivning av helmaltsbryggning med steg-för-steg-info.

Om den inte duger så kan den uppdateras. :-)

Jag undrar om det där du skriver att det "är som snor". När är det?
Redan när du häller upp det på jäskärlet eller först efteråt?
My hope is hops
Densans
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Densans »

Det är efteråt de blir som snor.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Snor.. det kan inte vara så att du har massor med okonverterad stärkelse i vörten pga misslyckad mesk ? Det är väldigt noga med tempraturerna i mesken annars funkar inte ensymerna.

Nu har detta inte hänt mig så jag vet inte hur det skulle bete sig exakt men jag har gjort havregrynsgrött.. och stärkelsen där har ju en tendens att göra gröten till något snorliknande.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Densans - Var bor du?

Är du i närheten av Göteborg?
Skall brygga imorgon lördag, helmalt, du är välkommen att titta förbi om du vill se hur jag gör det.
Densans
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Densans »

Janne gnoff Berglund skrev:Densans - Var bor du?

Skall brygga imorgon lördag, helmalt, du är välkommen att titta förbi om du vill se hur jag gör det.
Hade varit roligt, själv bor jag i Halmstad.
Tyvärr skall jag iväg till Kristianstad idag till min kusin men hör gärna av dig när du ska göra det igen för hade varit roligt även lärorikt att få vara med och se.

F*n så schysst folk det finns här, det är såhär communities skall vara!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Densans skrev:
Janne gnoff Berglund skrev:Densans - Var bor du?

Hade varit roligt, själv bor jag i Halmstad.
Tyvärr skall jag iväg till Kristianstad idag till min kusin men hör gärna av dig när du ska göra det igen för hade varit roligt även lärorikt att få vara med och se.

F*n så schysst folk det finns här, det är såhär communities skall vara!
Inte så långt ändå :)

Nästa gång blir lördag 12/4 (planerat) men därefter dröjer det nog till augusti/september.
Skriv svar