lagringsegenskaper
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

lagringsegenskaper
Som nyfrälst bryggare försöker jag planera mina bryggningar så att ölen ska stå färdig till en större festlighet i sommar (evangeliet ska ju förstås spridas plus att man ju gärna vill briljera...). Men på grund av ringa erfarenhet har jag svårt att uppskatta hur mina öl kommer bete sig över tid.
Till frågorna:
Ungefärligen hur lång tid innan konsumtion är det optimalt att brygga (ffa mtp smak) för:
1) pale ale med runt 4-5% alkohol
2) stout ca 4-5%
3) något starkare mörk ale säg ca 7%
4) fruktmjöd runt 5-6%
5) cider ca 4-5%
Det vill säga när har drycken sin höjdpunkt och hur länge kan man räkna med att kunna konsumera drycken (hur lång hållbarhet)?
Det förtjänar väl att nämnas att den förvaringsplats jag har tillgång till är en källare som håller ca12-13 celsius.
Hoppas ni har tålamod med träliga nybörjarfrågor, tack på förhand.
Till frågorna:
Ungefärligen hur lång tid innan konsumtion är det optimalt att brygga (ffa mtp smak) för:
1) pale ale med runt 4-5% alkohol
2) stout ca 4-5%
3) något starkare mörk ale säg ca 7%
4) fruktmjöd runt 5-6%
5) cider ca 4-5%
Det vill säga när har drycken sin höjdpunkt och hur länge kan man räkna med att kunna konsumera drycken (hur lång hållbarhet)?
Det förtjänar väl att nämnas att den förvaringsplats jag har tillgång till är en källare som håller ca12-13 celsius.
Hoppas ni har tålamod med träliga nybörjarfrågor, tack på förhand.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Personligen tycker jag att stout, veteöl o mild ale fungerar bäst pinfärska dvs. redan någon vecka efter kolsyresättning. Pale ale brukar behöva lite längre tid innan alla humletoner, beska osv. har "gift sig/gått ihop", belgare kan vara mkt goda färska men utvecklas mkt med tiden och kan vara ännu bättre efter 1/2-1 år eller tom ännu längre. Mjöd o Cider har jag ingen erfarenhet men har hört att cider behöver minst ett års lagring innan de blir goda.
Generellt brukar man säga att mörka starka öl kan lagras längst men viktigast är nog att ölet förvaras mörkt o svalt så det är nog bara att lagra på och prova 1 flaska i kvartalet eller så och avgöra själv när ölet "peakar".
Generellt brukar man säga att mörka starka öl kan lagras längst men viktigast är nog att ölet förvaras mörkt o svalt så det är nog bara att lagra på och prova 1 flaska i kvartalet eller så och avgöra själv när ölet "peakar".
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Mild ale är en engelsk öl typ som finns som light och dark, enklast kan man väl beskriva dem som låghumlade folköl. Se SHBF's typdefinitioner under dokument på hemsidan om du vill veta mer om OG, FG osv.
De flesta verkar förespråka källarsvalt (4-10 grader) för lagring medan andra verkar tycka att det är viktigare att temperaturen är jämn utan allt för stora svängningar så jag tror en mörk källare vid 13 grader funkar utmärkt för dina öl.
De flesta verkar förespråka källarsvalt (4-10 grader) för lagring medan andra verkar tycka att det är viktigare att temperaturen är jämn utan allt för stora svängningar så jag tror en mörk källare vid 13 grader funkar utmärkt för dina öl.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
Cider bör helst vara ett halvår gammal för att den ska hinna klarna och utveckla rätta syran.
Men går i nödfall att dricka efter några veckor beroende på hur bra man lyckats, se till att ha mycket vildäpple för att få karaktär på cidern.
Om du bara kör på söta dessertäpplen blir den lite mjäkig.
Söta upp cidern med laktos om du vill få den fjortisvänlig, men låt helst bli!
Mjöd är drickbart inom några veckor, men blir riktigt bra först efter några år.
Men mjöd på 4-5 % kommer inte att smaka särskilt mycket, du måste säkert upp i ett OG runt 1100 för att det ska börja likna mjöd.
Koka vattnent men inte honungen för att bibehålla smaken.
Tillsätt jästnärsalt och/eller någon fruktjuice för att jästen ska få vad den behöver för att arbeta bra.
Men går i nödfall att dricka efter några veckor beroende på hur bra man lyckats, se till att ha mycket vildäpple för att få karaktär på cidern.
Om du bara kör på söta dessertäpplen blir den lite mjäkig.
Söta upp cidern med laktos om du vill få den fjortisvänlig, men låt helst bli!
Mjöd är drickbart inom några veckor, men blir riktigt bra först efter några år.
Men mjöd på 4-5 % kommer inte att smaka särskilt mycket, du måste säkert upp i ett OG runt 1100 för att det ska börja likna mjöd.
Koka vattnent men inte honungen för att bibehålla smaken.
Tillsätt jästnärsalt och/eller någon fruktjuice för att jästen ska få vad den behöver för att arbeta bra.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Tack för svaren
Fjortisvänligt, då tänker jag på Xide, kopparbergs krusbärscider och annat äckligt. Så sött vill jag absolut inte ha det. Men cidern är ändå avsedd som hyffsat lättsam sällskapsdricka. Min plan där är nog att smaka av vid omtappning och buteljering för att bedöma sötma och syra. Men vart får man tag på laktos? Värt att nämna är kanske att jag jäser både cidern och mjödet med wyeast's Vintner's Choice 3184 (sweet mead) som vad jag förstår ska lämna ganska mycket sötma.
Men så verkar det alltså angående ölen som att jag hinner några övningsbryggningar innan det är dags att brygga till min fest, förutom med de lite tyngre alerna då, som jag nog sätter igång med rätt snart.
Fjortisvänligt, då tänker jag på Xide, kopparbergs krusbärscider och annat äckligt. Så sött vill jag absolut inte ha det. Men cidern är ändå avsedd som hyffsat lättsam sällskapsdricka. Min plan där är nog att smaka av vid omtappning och buteljering för att bedöma sötma och syra. Men vart får man tag på laktos? Värt att nämna är kanske att jag jäser både cidern och mjödet med wyeast's Vintner's Choice 3184 (sweet mead) som vad jag förstår ska lämna ganska mycket sötma.
Men så verkar det alltså angående ölen som att jag hinner några övningsbryggningar innan det är dags att brygga till min fest, förutom med de lite tyngre alerna då, som jag nog sätter igång med rätt snart.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Det är ju ingen sport
Köper du ditt bröd färdigbakat och ditt kaffe i pulverform och din mat i frysdisken förpackad i plastlåda anpassad för micron också?
Jasså, OK
Då var det inget....
Nä men allvarligt, jag borde testa att göra cider av koncentrat, borde ju funka bra så länge det inte finns några konserveringsmedel i josen.
Tror jag har någon belgojäst i kylen jag ska testa med.
Köper du ditt bröd färdigbakat och ditt kaffe i pulverform och din mat i frysdisken förpackad i plastlåda anpassad för micron också?
Jasså, OK
Då var det inget....
Nä men allvarligt, jag borde testa att göra cider av koncentrat, borde ju funka bra så länge det inte finns några konserveringsmedel i josen.
Tror jag har någon belgojäst i kylen jag ska testa med.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Självklart ska det göras cider på egna äpplen om skörden blir bra i höst. Men tills dess får man ju hålla till godo med vad man har tillgång till...
Med vad gäller ölen, är det rimligt att tolka det som att upp till ett halvårs lagring för ale och några månader för en dry stout borde kunna funka utan att smaken börjar försämras? Eller är det att riskera att infektioner och oxidation tar ut sin tull?
Med vad gäller ölen, är det rimligt att tolka det som att upp till ett halvårs lagring för ale och några månader för en dry stout borde kunna funka utan att smaken börjar försämras? Eller är det att riskera att infektioner och oxidation tar ut sin tull?
- Klas Welin
- Torrhumlare

En fråga:
När ölen buteljerats och två-tre veckor har passerat, så att den blivit väl kolsyrad, bör den då kylas ner för att avbryta de reaktioner som pågår? Den öl jag hittills gjort har jag förvarat i rumstemperatur och den förändras för varje gång jag dricker den, tycker jag i alla fall (men den är god).
Hur påverkas hållbarheten av förvaring i rumstemp?
När ölen buteljerats och två-tre veckor har passerat, så att den blivit väl kolsyrad, bör den då kylas ner för att avbryta de reaktioner som pågår? Den öl jag hittills gjort har jag förvarat i rumstemperatur och den förändras för varje gång jag dricker den, tycker jag i alla fall (men den är god).
Hur påverkas hållbarheten av förvaring i rumstemp?
Tumregeln är att ju varmare desto kortare hållbarhet.
Om man sett till att hålla rent och undvikit syresättning av ölet när det jäst färdigt så bör det hålla runt 3 månader även i rumstemp.
Att ölet förändras för dig så relativt snabbt kan vara ett tecken på att det oxiderar.
Om man sett till att hålla rent och undvikit syresättning av ölet när det jäst färdigt så bör det hålla runt 3 månader även i rumstemp.
Att ölet förändras för dig så relativt snabbt kan vara ett tecken på att det oxiderar.
Härliga tider, strålande tider 
Förrutom värme så är även temperaturväxlingar av ondo.
Vissa lägenheter har ju dag/natt funktion på värmen vilket kan få ölen att åldras onödigt fort.
Anledningen är att den kvarvarande jästen blir "stressad" och vatten/lakohol går in och ut i cellmembranet för att kompensera.
När sedan jästen till slut kollapsar och dör så frigörs de ämnen som funnits innuti cellen, lite mineraler och annat som den kvarvarande jästen kalasar på.
Är inte säker på att det är detta som kallas autolys, någon biokemist kan säkert svara på det.
Dom första veckorna kommer också aromhumlen att dyka rätt fort.
En massa andra kemiska reaktioner pågår också.
Jag har själv haft mer än en baleywine som smaka helt olika när man smakat den med en veckas mellanrum.
Om du filtrerar och pastöriserar din öl(gud förbjude) så slipper du dessa variationer eftersom ölen redan är "död"
Men glöm inte den gamla regeln:
Desto starkare och mörkare öl, ju längre håller den sig.
Vissa lägenheter har ju dag/natt funktion på värmen vilket kan få ölen att åldras onödigt fort.
Anledningen är att den kvarvarande jästen blir "stressad" och vatten/lakohol går in och ut i cellmembranet för att kompensera.
När sedan jästen till slut kollapsar och dör så frigörs de ämnen som funnits innuti cellen, lite mineraler och annat som den kvarvarande jästen kalasar på.
Är inte säker på att det är detta som kallas autolys, någon biokemist kan säkert svara på det.
Dom första veckorna kommer också aromhumlen att dyka rätt fort.
En massa andra kemiska reaktioner pågår också.
Jag har själv haft mer än en baleywine som smaka helt olika när man smakat den med en veckas mellanrum.
Om du filtrerar och pastöriserar din öl(gud förbjude) så slipper du dessa variationer eftersom ölen redan är "död"
Men glöm inte den gamla regeln:
Desto starkare och mörkare öl, ju längre håller den sig.