Öltypsdefinitioner

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Öltypsdefinitioner

Inlägg av Rapax »

Jag skulle vilja inbjuda till (och inleda) en diskussion om det allsmäktiga dokumentet öltypsdefinitioner.pdf. Det kanske är för sent för 2008:s riktlinjer, men inför kommande år kan det kanske ha någon effekt.

Jag har tre förslag:

1. Komplettera fler av de öltyper som nämns "i förbifarten", t ex american amber ale och strong mild, så som är gjort med bl a weizenbock, med beskrivning av smaker och dofter och OG/FG-värden, IBU och färg. Just de nämnda exemplen tycker jag bör ha varsin egen underkategori.

2. Dela upp India pale ale i två underklasser - en brittisk och en amerikansk. Det är ju trots allt en markant skillnad på smakerna som de olika humlesorterna ger. Jag tycker mig märka att begreppet IPA mer och mer har dragit åt det amerikanska hållet.
De två kategorierna skulle kunna heta klassisk respektive modern IPA.

3. Lägg till en underklass under belgiska ales; Quadrupel.
Senast redigerad av Rapax den måndag 2008-01-14 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Punkt 2 gäller väl även "vanlig" pale ale såväl som brown ale. Sen kan man väl argumentera om inte porter och stout numera har en amerikansk variant, även om jag själv inte menar att det är en egen typ.

Personligen tycker jag American amber ale förtjänar en egen kategori, så jag är helt enig i att man åtminstonne kan vara lite mer beskrivande av ölsorterna som hamnar i "slattkategorin".
Skriv svar