Jag har läst runt lite på nätet och på SHBF's hemsida hittade jag ett recept som man använder ölsats+maltextrakt. Detta ska koka i sammanlagt 15min. ( http://www.shbf.se/Tidningen/Online/Nybryggaren.php )
Men sen läser jag på ölsatstillverkaren Muntons hemsida följande;
"To be honest with you don't need to boil Muntons LME or DME at all as we pasturise our LME and the DME, by the nature of the process, will be pasturised.
By not boiling you will maintain the delicate malt flavour in our products and obtain a far better beer."
Då undrar jag vilket som är bäst, koka eller inte koka? skulle man kunna koka aromhumle i en egen liten gryta och sedan blanda i den okokade maltextrakten?
koka Extraktbrygg
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Micke Granath
- Torrhumlare

Re: koka Extraktbrygg
Jag har hört att det finns de som gör så. Risken är väl bara att du lättare kan få en infektion i ölet.kiteloop skrev: Då undrar jag vilket som är bäst, koka eller inte koka? skulle man kunna koka aromhumle i en egen liten gryta och sedan blanda i den okokade maltextrakten?
Micke Granath
Hej
Håller med Kenneth till 100%
Skall du brygga öl för första gången? nu finns det lite olika skolor. En sak kan vi vara överens om, använd ALDRIG Ölsatser som COOPER och liknande, det är sant gör inte det, men om du inte bryr dej vad jag skriver och ändå använder en sådan för det gjorde jag ändå, så LOVA MEJ EN sak, OM DU SKIPPAR DEN JÄSTEN SOM FINNS PÅ ÖLSATSEN och häller ner den i toaletten så vinner din ölsats 500% i smak. Jaha tänker du? Och vad skall jag då få tag i en bra jäst? Ok den finns inte direkt på ICa eller Konsum, jaha nu gör jag reklam men det gör jag gärna du kan köpa allt du behöver för att göra bra öl på shbf.se. Gå in på den siten samt läs om att göra bra öl med enkla medel. kiteloop kom i håg attgöra ett gott öl kan va enkelt men dåp behöver du inga enkla saker utan goda saker samt kunskap samt att frågor utan bara fan, så fråga oss fråga 100 gånger inga prob, kan jag hjälpa dej så ska jag göra det.
Bo
Håller med Kenneth till 100%
Skall du brygga öl för första gången? nu finns det lite olika skolor. En sak kan vi vara överens om, använd ALDRIG Ölsatser som COOPER och liknande, det är sant gör inte det, men om du inte bryr dej vad jag skriver och ändå använder en sådan för det gjorde jag ändå, så LOVA MEJ EN sak, OM DU SKIPPAR DEN JÄSTEN SOM FINNS PÅ ÖLSATSEN och häller ner den i toaletten så vinner din ölsats 500% i smak. Jaha tänker du? Och vad skall jag då få tag i en bra jäst? Ok den finns inte direkt på ICa eller Konsum, jaha nu gör jag reklam men det gör jag gärna du kan köpa allt du behöver för att göra bra öl på shbf.se. Gå in på den siten samt läs om att göra bra öl med enkla medel. kiteloop kom i håg attgöra ett gott öl kan va enkelt men dåp behöver du inga enkla saker utan goda saker samt kunskap samt att frågor utan bara fan, så fråga oss fråga 100 gånger inga prob, kan jag hjälpa dej så ska jag göra det.
Bo
HejOskar skrev:Menar du inte humle.se?!bohumle skrev: Ok den finns inte direkt på ICa eller Konsum, jaha nu gör jag reklam men det gör jag gärna du kan köpa allt du behöver för att göra bra öl på shbf.se.
Bo
Jo givet vis är det så, det är så många .se nu för tiden så ibland så glömmer man, ibland så skriver man fel samt i bland så smakar man av sina egna från Roden Brewery.
Bo
Re: koka Extraktbrygg
Hej igenkiteloop skrev:Jag har läst runt lite på nätet och på SHBF's hemsida hittade jag ett recept som man använder ölsats+maltextrakt. Detta ska koka i sammanlagt 15min. ( http://www.shbf.se/Tidningen/Online/Nybryggaren.php )
Men sen läser jag på ölsatstillverkaren Muntons hemsida följande;
"To be honest with you don't need to boil Muntons LME or DME at all as we pasturise our LME and the DME, by the nature of the process, will be pasturised.
By not boiling you will maintain the delicate malt flavour in our products and obtain a far better beer."
Då undrar jag vilket som är bäst, koka eller inte koka? skulle man kunna koka aromhumle i en egen liten gryta och sedan blanda i den okokade maltextrakten?
Det där med att inte koka ölsatsen är inte det där som våra EXTRAKT bryggare på andra sidan då och då tjatar om, om det är en flytande ölsats så då kan jag faktiskt hålla med dom samt leverantören lite, om jag en gång till kokar en flytande /alltså maltsirap/ blir den inte ännu mer karamelliserad samt lite mera sliskigare än den var från början, är det då inte bättre att koka säj 15 liter vatten och hälla i ölsatsen som jag kan ha fått lite mera flytande med att ha legat en stund i kokande vatten? Gäller det torr ljus maltextrakt ja då är det bara kokning som gäller.
Bo