Belgisk jäst.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Belgisk jäst.

Inlägg av lasseg »

Finns det någon här på forumet som har koll på Belgisk jäst? Jag bläddrar just igenom Brew Like A Monk och där står att nästan alla Belgare sekundärjäses nära nollgradigt. Vi har en dubbel som snart ska över i sekundär och jag undrar om det går lika bra att låta den stå i rumstemp eller om vi måste få ner den nära nollan..

Vid sekundärjäsning av andra överjästa, ickebelgiska öl har vi alltid - med framgång - sekundärjäst i rumstemp. Vad är det som gör att den belgiska jästen vill ner så lågt i temperatur?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Utan att ha boken framför mig så misstänker jag att det inte är vad vi hembryggare menar med sekundärjäsning.

Nära 0°C så jäser inte någon jäst särskilt bra alls. Inte ens lagerjäst är särskilt pigg vid den temperaturen, tvärtom så blir den väldigt slö.

Jag tror snarare att en nedkylning till 0°C har till syfte att få jästen att somna in och lägga sig på botten tillsammans med proteiner mm.

Dvs det handlar snarare om att klarna ölet än att sekundärjäsa.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar