Kastanjeöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Kastanjeöl
Är det någon som har provat att använda kastanjemjöl som extraktgivare i öl? Det borde kunna ge en intressant karaktär åt ölet. Grebbestads bryggeri har fått en förfrågan från Italien att brygga kastanjeöl, skriver Bohuslänningen idag.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Kastanjemjöl, är det så enkelt som det låter?
Tar man ett gäng kastanjer och sedan bara maler dom.
Ska man ta bort skalet innan malning, hur mycket mjöl till 30 liter färdigt öl, finns det någon som testat?
Har ett kastanjeträd som hittills bara varit till prydnad, nu kanske den kan göra lite nytta oxå.
Salle i Växjö
EDIT: ser att det finns ett träd som heter hästkastanj och det trädet ska visst vara giftigt, bra med lite google ibland.....
Ska man ta bort skalet innan malning, hur mycket mjöl till 30 liter färdigt öl, finns det någon som testat?
Har ett kastanjeträd som hittills bara varit till prydnad, nu kanske den kan göra lite nytta oxå.
Salle i Växjö
EDIT: ser att det finns ett träd som heter hästkastanj och det trädet ska visst vara giftigt, bra med lite google ibland.....
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Kastanjeöl
Det finns ett öl på systemet från Korsika, Pietra, från Brasserie Pietra, som har kastanjemjöl som tillsats i extraktet, finns på bolaget. Men det framgår inte av det jag läst på flaskan om det när under mäskningnen kastanjemjölet är tillsatt. Men det ger en speciell, rätt söt karaktär. Har man smakat kastanjepasta är det inte en främmande smak. Det skummar hyggligt trots att rostade kastanjer ju verkar rätt feta när man äter dem. Men det är inget höjdaröl. Jag har även smakat Pietra Colomba Bierre Blanche som är ett veteöl typ belgiskt som ska vara kryddat med växter från maccian. Exemplaret jag smakade var tyvärr rätt gammalt och oxiderat. Båda ölen får strax under 3 på Ratebeer.com, och det är väl omdömen jag delvis kan hålla med om. De har lite för tunn karaktär för att man ska kunna identifiera tillsatsen och de har kanske lite halvdann bryggteknik på bryggeriet. Men det är kul med ett medelhavsbryggeri som inte bara gör tunn och trist lager...
Bosse Bergenståhl
28 aug 2007 kl. 08.27 skrev Johan Håkansson:
Bosse Bergenståhl
28 aug 2007 kl. 08.27 skrev Johan Håkansson:
Är det någon som har provat attanvända kastanjemjöl som extraktgivare i öl? Det borde kunna ge en intressant karaktär åt ölet. Grebbestads bryggeri har fått en förfrågan från Italien att brygga kastanjeöl, skriver Bohuslänningen idag. (http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=329210)
------------------------
Är fast skumkrona en flytande valuta?
malt är gott
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Kastanjeöl
Salle, det är inte den kastanje som ger de där vackra, blanka frukterna som är vanlig här i Sverige. Den heter hästkastanj egentligen. Det gäller den äkta kastanjen och jag tror inte den klarar klimatet i Växjö. Här i Lund har vi ett par träd i utkanten av Lundagård. Frukten har mycket mindre och många fler taggar än vad hästkastanjen har och själva kastanjen är mörkare och ganska matt i färgen och rätt knölig, ser oftast tillplattad ut. Säljs under senhöst och vinter rostad av gamla skrynkliga gubbar på gatorna runt om i Europa. De har en stenkolgrill med ett galler ovanför och där ligger kastanjerna tills någon köper dem - och det gör folk, de säljer bra av denna varma och enkla delikatess. Nuförtiden börjar dock dessa försäljare tunnas ut, det är ett tufft jobb. Men doften av stenkolsbrasa och nyrostad kastanje är mycket speciell, typisk för städer som Rom, Paris och så om hösten-vintern.
Bosse Bergenståhl
28 aug 2007 kl. 13.59 skrev Salle:
Bosse Bergenståhl
28 aug 2007 kl. 13.59 skrev Salle:
Kastanjemjöl, är det så enkelt som det låter?
Har ett kastanjeträd som hittills bara varit till prydnad, nu kanske den kan göra lite nytta oxå.![]()
Salle i Växjö
malt är gott
I italien är det vanligt att man bakar kakor på Kastanjemjöl som ofta finns att köpa i butiker. Jag kan kolla i stockholm för mitt emot PGW på söder ligger det en Italiensk butik, om någon (Hobbe) vill ha. Äkta kasatanj finns ju att köpa för att köra i ugnen på en bädd av salt. Dock ganska dyrt.
När vi ändå är inne på ämnet Italien skulle jag vilja passa på att fråga om Durumvete. Mjölet kan köpas på konsum, men skulle det vara möjligt att tillverka malt om man fick tag på icke malet durumvete?
När vi ändå är inne på ämnet Italien skulle jag vilja passa på att fråga om Durumvete. Mjölet kan köpas på konsum, men skulle det vara möjligt att tillverka malt om man fick tag på icke malet durumvete?
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Vet inte praktiskt, men teoretiskt bör det gå. MEN bered dej på att det i så fall skummar rejält eftersom durumvete innehåller MYCKET protein. En annan hake är att vetet också kallas hårt vete beroende på att kärnan är väldigt hård, så det är möjligt att det är svårt att få vattnet att lätt lösa ut sockret.
Alla äkta ceralier går att mälta, man får alltså fram enzymer som i kombination med värme och vatten bryter ned stärkelsen till socker. Man kan även mälta ett antal så kalla de pseudoceralier men med mer blandat resultat. Bland annat lär man kunna göra öl på hirs och bovete men inte på quinoa (fast det är egentligen en ärtväxt och innehåller mest protein).
Alla äkta ceralier går att mälta, man får alltså fram enzymer som i kombination med värme och vatten bryter ned stärkelsen till socker. Man kan även mälta ett antal så kalla de pseudoceralier men med mer blandat resultat. Bland annat lär man kunna göra öl på hirs och bovete men inte på quinoa (fast det är egentligen en ärtväxt och innehåller mest protein).
malt är gott