omtappningstrix version två.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

omtappningstrix version två.

Inlägg av pere »

En annan lösning istället för jäshinken som jag skrev om precis satte igång min uppfinningsrikedom.
(fick lite hjälp av rebecca som precis kom in genom dörren och tålmodogt lyssnade på min beskrivning)

Istället för hink så använder man 25liters dunkar istället som just nu säljs på en stormarknad nära mig.

Borra två hål i locket, stick i ett rör som går ända ner i botten på dunken.
Det andra hålet är till det korta röret och är rörligt som i förra exemplet och behöver inte vara lika långt.

Sätt en slang på det korta röret, snurra det ett varv och häll i vatten så har vi ett vattenlås.

När man sedan ska tappa av ölen vänder man hela konstruktionen upp och ner och ställer den på en bordskant och låter jästen lägga sig i några dagar så man inte får med den.

En klämma på slangen gör att man inte behöver en kran ens.
Vid avtappning rinner ölen ut via det korta röret och dess slang, luften går in via det långa.

Det borde inte väldigt lite syresättning med denna lösning.
Och jag behöver aldrig mer grisa runt med en hävert igen!

Dessutom är det bara att koppla på akvariepumpen för att syresätta dunken när jag ska starta jäsningen.

Det enda besvärliga jag kommer på är att jag inte kan se öchlemätaren i en dunk......
Även rengöringen är besvärlig, men en diskborste på en pinne eller en toaborste på ett 16mm VPrör borde räcka för rengöring.

Var i stockholm kan man köpa mässingsnipplar, och rör i rätt dimensioner utan att bli ruinerad?
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
charles.cassino
Bryggare på Monks

Inlägg av charles.cassino »

Hejsan.

Jag tror det liknar nåt som hembryggarna
i USA brukar köra med och om jag fattat
rätt så jäser dom med dunken/ damejannen
uppochner hela tiden.
Inte helt säker, men tål att googlas
Carboy heter damejanne på engelska i alla fall
både dom i glas å plast.

Charles