Humlestörar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Humlestörar

Inlägg av peter.lithner »

Hej

Tänkte smäll upp några störar eller liknanden till våren och låta mina
humleplantor få klänga lite högre än förra året.

Nu undrar jag hur ni brukar göra? Jag vill ju gärna få till något som är
snyggt och praktisk, men givetvis också funtionellt.

Någon som har lite bilder på sin odling, som jag skulle kunna kika på för
inspiration? Eller några handfasta ideer?

Tack på förhand!

/peter, göteborg
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Så här gör jag efter förebild på Humletorkan i Näsum: Jag slår ned två korta stänger eller pålar ca en till två dm bakom plantan. Vid dessa pålar, som kan vara sju till tio dm ovan mark, binder jag fast en ca fyra till sex meter lång stör. Ett par veckor efter midsommar når humlen toppen och nu ser störarna urtjusiga ut. Vid skörd är det ganska enkelt att fälla störarna för att plocka alla humlekottarna. Det är viktigt att skörda vid hyggligt rätt tidpunkt, när kottarna blivit frasiga och har stora gula, mogna lupulinklumpar under kottarnas blad.
malt är gott
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Humlestörar

Inlägg av peter.lithner »

Hej Bosse!
Tack för svaret! Jag tänkte ungefär på samma sätt, fast jag funderade på att köpa några betongplintar (typ http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=962) och fästa stören i den. Det kanske inte blir en tillräckligt stabil "mastfot"?
Var får man tag på störar, förresten? Jag har än så länge klarat mig med 2-3 meter höga, ganska klena saker från tomten, men de kommer inte duga i år.
/peter
----Ursprungligt meddelande----
Från: bosse.bergenstahl@lsn.se
Datum: Mar 26, 2007 12:22:52 AM
Till: bb_utrustning@happyaction.dk
Ärende: [SHBF-Utrustning] Re: Humlestörar

Så här gör jag efter förebild på Humletorkan i Näsum: Jag slår ned två korta stänger eller pålar ca en till två dm bakom plantan. Vid dessa pålar, som kan vara sju till tio dm ovan mark, binder jag fast en ca fyra till sex meter lång stör. Ett par veckor efter midsommar når humlen toppen och nu ser störarna urtjusiga ut. Vid skörd är det ganska enkelt att fälla störarna för att plocka alla humlekottarna. Det är viktigt att skörda vid hyggligt rätt tidpunkt, när kottarna blivit frasiga och har stora gula, mogna lupulinklumpar under kottarnas blad.

malt är gott

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

3-4 meter kan räcka gott! Men det blir då större risk att humlen vill klänga över till annat högt i närheten, t ex andra störar.

Betongplint skulle inte jag satsa på. De är bra på att ta tryck ovanifrån men inte på att ta krafter från sidan. Trist när stören blåser omkull i augusti med 20 kilo humle slingrande runt sej. Störarna blir rätt vindkänsliga då. Bättre att banka ned en eller två stolpar. Jag köpte galvade rör på en skrot, men de är i kortaste laget. Störar kan vara lite svårt att få tag på till vettigt pris. Det är rätt viktigt att de är raka och ganska lätta. Är de krokiga blir lätt tyngden snedbelastad när humlen växt till sej i slutet av säsongen.
malt är gott
Användarens profilbild
stefan.thelander
Bryggarande

Inlägg av stefan.thelander »

Vet inte hur långa galvade rör Bosse B har, men personligen tänker jag försöka med en sk stolpfot som man slår ned i backen. :idea:
Det finns olika modeller på dessa, men i alla fall minst en typ för runda "stolpar". Normalt ska man slå ned dessa i backen ca 40 - 60 cm, om man inte tror det räcker kan man ju säkra upp stolpen med 3 - 4 stag. Stolpfötterna finns att köpa hos byggvaruhusen, tyvärr kommer jag inte ihåg vad de kostar (ca 50-60 kr tror jag). 8) 8)
Keep on Brewing
Stefan Th
kurribolli
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av kurribolli »

Jag har en fin ritning från "Homebrewing for dummies", det kanske är för stor klängvägg. Men jag scannar in den och lägger upp den endå. om du vill veta mer kan jag scanna upp allt som står om humle också, säg bara till.
Bilagor
Ritningen
Ritningen
skanna0001.jpg (98.76 KiB) Visad 11416 gånger
Skriv svar