En dag på Systembolaget

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

En dag på Systembolaget

Inlägg av sigdarve »

Idag var jag in på bolaget för att bl.a köpa en flarra saison från SB. Då var det en snubbe bakom mig som började ställa konstiga frågor om ölen jag köpte. Han pekade på en flaska och undrade om det ungefär var samma öl som det där thailändska med lejonet på. Singha menar du? sa jag. Precis sa han, jag ser att ditt öl heter Saigon.Är det från Vietnam?
berith
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

En dag på Systembolaget

Inlägg av berith »

Häromdagen var jag på bolaget för att köpa några olika sorters ale. Jag
kom till
kassan med sex flaskor av olika märken. Bakom mig i kön stod en man med fyra
blanka ölburkar i kundkorgen. När damen i kassan meddelade att jag skulle
betala 139 kronor för mina sex flaskor öl sa mannen: "Men lilla gumman
- nu har
dom väl räknat fel i alla fall".

Quoting sigdarve <sigdarve@hotmail.com>:
Idag var jag in på bolaget för att bl.a köpa en flarra saison från
SB. Då var det en snubbe bakom mig som började ställa konstiga frågor
om ölen jag köpte. Han pekade på en flaska och undrade om det ungefär
var samma öl som det där Thailändska med lejonet på. Singha menar du?
sa jag. Precis sa han, jag ser att ditt öl heter Saigon.Är det från
Vietnam?

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

En dag på Systembolaget

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Det skulle nog inte vara mer där nä...

Bosse Bergenståhl

1 mar 2007 kl. 21.52 skrev sigdarve:

Idag var jag in på bolaget för att bl.a köpa en flarra saison från SB. Då var det en snubbe bakom mig som började ställa konstiga frågor om ölen jag köpte. Han pekade på en flaska och undrade om det ungefär var samma öl som det där Thailändska med lejonet på. Singha menar du? sa jag. Precis sa han, jag ser att ditt öl heter Saigon.Är det från Vietnam?

malt är gott
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Det var en gång...

Inlägg av uffe_i_falköping »

...rätt nära nyår och jag hämtade ut en låda med sex stycken 1,5 liters Chimay Blå. Eftersom den var beställd skulle det kontrolleras i lådan och när jag och butiksbiträdet tittade i lådan kom det fram en kille och frågade om jag verkligen skulle ha alla sex flaskorna. Dom var ju så snygga och han hade hur som helst tänkt sig en flaska champagne till Nyår.

180 kronor för en flaska öl var han dock inte beredd att betala. :)
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

...på den tiden det fortfarande var kösystem till kassorna. Jag stod bakom en utländsk man och när det blev hans tur kunde han inte sluta beställa. Han beställde och beställde och beställde. Jag hade aldrig varit med om maken. Kassören fick springa fram och tillbaka med lådor av ditt och backar av datt. Det tog evigheter och jag började bli otålmodig.

När han väl beställt allt och kassören var upptagen med att hämta varorna, vände han sig mot mig och med ett nervöst snett leende sa han på brytande svenska:

- "Djekla fest!"

Det var så befriande att all irritation rann av mig på en sekund. Visst, men vilken djekla fest sen!
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av uffe_i_falköping »

Roligt med gamla systembolagshistorier...

(En lördag... och jag skulle hämta ut öl jag hade beställt)

Uffe, ropade en av tanterna på systembolaget. Kan inte du hjälpa mig. Mannen här är lite trött på Sofiero och Staropramen. Jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera honom.

Sanningen att säga så visste inte jag det heller. Jag föreslog kanske Red Stripe (för att vara exotisk i valet av land), Kilkenny som en stillsam introduktion till ale, Old Speckled Hen som lite mera vågad eller kanske Nils Oscar IA (som butiken tillfälligt hade i hyllorna). En St Peters om du vill testa något mörkt.

Bra sade mannen och plockade till sig 12 flaskor av varje (utom NO som dom bara hade 8 kvar av) Men om du inte tycker om dom??? Då slår jag explorer i dom så går dom ner svarade han lungt.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Hysteriskt roligt!

I dylika situationer brukar jag bara le, nicka och hålla med och sedan återgå till mitt. Vad mer kan man göra? :-)
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Haha, rolig tråd det här.. Stod får några månader sedan vid nyhetshyllan på regeringsgatan 44 och lyssnade på en herre (ngt förvirrad - läs galen) som orerade vitt och brett och de Spanska Trappitsmunkarna...
Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Blått ett vin ...

Inlägg av Dan Åkerlund »

På bolaget i Mörbylånga, nu nedlagt, hade man manuell betjäning. Anders som jobbade i kassan är mycket vinintresserad och kunnig. Somrarna var hektiska med långa köer och relativt få kunder var intresserade av hans specialkunskaper eller att testa något nytt.

Kvinnan som har en tydlig stockholmsaccent som står före mig i kön säger lite stressat: ”Har ni det där vinet i blå flaska”. ”Det är slut”, säger Anders trött. ”Har du nå’t liknande”, äger kvinnan. ”Menar du smakmässigt eller färgmässigt” svarar Anders nu ännu tröttare!
/Dan
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Håller med denna tråd är hur kul som helst. Bäst just nu...

Hade hoppats att kunna bidraga, men det känns inte så.
Men några saker kommer iaf.

På bolaget här hemma, talades det för länge sedan om en alkis som fick krita en femtioöring. Givetvis inte helt lagligt, men snubben bakom kassan viste ju att han skulle få pengen - för vart skulle annars alkisen kunna köpa nästa gång.

En annan alkis kom in en fredag när det var fullt av folk och köpte sin standard 37:a. Butiksförestånadren, något stressad bakom kassan, bara rakade ner pengarna och tog nästa. Denne reagerade varför han inte räknade pengarna, men fick till svar att alkisen alltid hade jämna pengar med sig - så varför inte även denna gång?

Min egna ringa erfarenhet om roliga händelser på bolaget hände i Stockholm under halva 80-talet. Där fanns/finns ett systembolag som bara säljer vin, här fanns prylar upp till tusentals kronor. Nyfiken på hur det såg ut gick jag dit. Där stod en farbror och pratade vitt och brett om hur mycekt han visste om Australiskt vin - han kunde typ allt om alla områden och allt om dessa viner och ställde en massa frågor för att å dem bekräftade. Systemkillen sampråkade en bra stund och svarade vänligt på alla dessa frågor kunden hade.
Slutklämmen, som fick mig att komma ihåg händelsen (han var där både innan och efter att jag gick), var att när allt var uttömt om områden och karaktärer på vinerna etc. var: Har ni ett Australiensikt vin under 60 kronor?

// Kim
Senast redigerad av Kim den tisdag 2007-03-13 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Snart så är partyt över - äntligen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Häromdagen stod jag i infodisken på Systembolaget på Backaplan på Hisingen (Göteborg).

Killen verkade rätt ny men jag gjorde mitt bästa för att hjälpa honom i hans jobb.

Jag har 9 öl som jag vill beställa sa jag, fyra av dem finns i varudepån och 5 är slutlevererade men finns enligt hemsidan i andra butiker.

Han skrev tålmodigt upp mina siffror på en liten lapp och bad om att få återkomma. Jag såg hur han gick och pratade med en kollega medan jag plockade öl för att prova.

Ett par minuter senare fick jag höra att ölen från varudepån inte var några problem, men de som fanns i butiker ville de inte beställa då det blev väldigt dyrt med frakt för att skicka endast en flaska från en butik dit jag ville ha den.

Jaha tyckte jag, men det ingår ju i Systembolagets service att ta hem de ölen jag vill ha, även om de finns i en annan butik. Jag har gjort det förr och jag vill att ni gör det nu.

Då måste jag gå och fråga butikschefen, sa min vän i personalen.

Visst, gör det, sa jag.

Han kom tillbaka bara någon minut senare och sa att de skulle göra ett försök.

Ska bli intressant att se hur många öl jag får.

Det som är lite roligt i sammanhanget är att jag vet bättre än (vissa av) deras egen personal vad de får/kan/bör/måste göra på en del områden.

Att ens komma med snacket "det är så dyrt".
Det struntar väl jag i, det är inte jag som betalar frakten, det är Systembolaget som får hitta de pengarna på något vis, i slutänden betalar vi väl alla, men det gör jag så gärna, vill ju ha mina öl!

Det absolut roligaste är att det är riktiga "skitöl", otrevliga ljusa lager som jag vill ha hem bara för att prova dem en gång. Kommer troligen bara att dricka två-tre klunkar av varje för att sedan hälla ut dem. Dyra droppar som åker ner till råttorna om man räknar in bolagets fraktsystem! :lol:
Men det är priset man får betala om man blivit "fågelskådare" inom ölvärlden :wink:

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är varför de inte ändrar sin logistik?
Varför skicka varje enskild flaska med fraktfirma då de kan (antar jag) skicka tillbaka flaskorna från butik till centrallagret med tillbakagående bilar och sedan distribuera ut dem på vanligt sätt.
Skulle inte det vara smidigare eler åtminstone billigare?

Nåja, bara jag får min öl så är jag nöjd, det lustiga är att i 9 fall av 10 då jag beställer så råkar jag ut för någon kille eller tjej som inte riktigt verkar ha kläm på beställningsbitarna...
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Jag bidrar med en historia till tror jag. Lova bara att inte säga ett dyft till mina föräldrar!!!

En gång i tiden, när jag var för ung att gå på bolaget, såg jag alldeles för gammal ut för min ålder (inte som nu - tvärsom faktiskt :lol: ). Jag hade en ljusblå kavaj och såg jämförelsevis städad ut med sidbena och hela jeans. Jag fann till min stora förvåning och glädje att jag redan vid 16 års ålder kunde få ut på systembolaget. Med tiden arbetade jag fram strategier hur man skulle lyckas och jag funderade på att skriva en bok i ämnet. Jag ledde med 64-0 innan jag fick nobben.

Hur som haver minns jag mycket väl den där första gången jag blev nobbad, den som sprack sviten. Det var fredag eftermiddag och vi var på numera nedlagda systembolaget på Hantverkargatan, vid Fridhemsplan. Jag och min kompis Conrad, nu känd krögare och jazzklubbsägare, hade inte införskaffat dryckesvarorna för helgens aktiviteter. Vi var båda 18 år gamla och till skillnad från mig hade Conrad aldrig lyckats få ut på systembolaget. Jag var "The Man" och Conrad fick snällt acceptera faktum.

Jag gick in, väntade min tur på en kassa servad av en äldre kassörska (alltid rätt strategi att välja en äldre dam!). Men just som det blev min tur, byttes min kvinnliga kassörska ut mot en yngre man (att alltid undvika). Jag insåg direkt att jag skulle bli frågad om leg, men jag la ändå min beställning på 3 olika flaskor vin, en Lauders whisky och några öl. Han blinkade inte ens, utan frågade direkt om leg, varvid jag omeddelbart marscherade ut.

När Conrad fick se mig utan påsar blev han mycket upprörd och ängstlig. Vi hade stora planer den helgen och här stod vi 15 minuter innan stängning utan alkohol. Det fanns inget att göra, Conrad fick själv försöka trots sin usla statistik. Jag briefade honom om vilken kassa han inte fick gå till och sedan försvann han in.

Efter 10 minuter kom han ut igen, med världens bredaste leende men utan påsar i handen. "Vad hände" frågade jag. "Han nekade" svarade Conrad fortfarande leende. "Va fan ser du så jävla glad ut för då?" frågade jag irriterat.
- "Jo, för killen bakom disken sa att han hade normalt sålt mig dessa varor, men nu var det ändå så att en alldeles för ung kille nyligen varit inne och frågat efter exakt samma varor, så kassören kunde inte sälja då det fanns misstanke om langning!", svarade Conrad överlyckligt.

Efter det började Conrad få ut på bolaget helt utan min hjälp, medans jag allt oftare åkte på nitlotter. Säker på att Conrad minns denna händelse precis lika väl som jag! Det var på den tiden en helg utan alkohol inte nödvändigtvis var en katastrof. :wink:
Skriv svar