Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla med humlearomtabletter
(Humlegården). Det låter ju inte så seriöst - å andra sidan låter det
mycket praktiskt! (Man är ju inte helt konservativ...) Hur smakar det?
Vilken humlesort är den utvunnen ur? Blir det gött helt enkelt?
Dan Åkerlund
Karlstad
Humlearomtabletter
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- Dan Åkerlund
- Torrhumlare

- Inlägg: 55
- Blev medlem: torsdag 2006-10-26 21:28
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
Humlearomtabletter
/Dan
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 403
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Humlearomtabletter
Jag köpte en sådan påse för säkert ett halvår sedan minst av ren nyfikenhet... som legat i frysen oöppnad och väntat på att inspirationen ska infinna sig, men ickeHej!
Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla med humlearomtabletter
(Humlegården). Det låter ju inte så seriöst - å andra sidan låter det
mycket praktiskt! (Man är ju inte helt konservativ...) Hur smakar det?
Vilken humlesort är den utvunnen ur? Blir det gött helt enkelt?
Dan Åkerlund
Karlstad
De dofter som slog mig (förutom humle) ur det varma, koncentrerade humle-extraktet var lite gammal ost / smörsyra... det kändes klart och tydligt... jag kommer inte ihåg hur länge jag haft den i frysen.. men det var ju det vanliga oöppnad aluminiupaket... har aldrig någonsin känt dessa smörsyratoner ur någon humlepellets vad jag kan påminna mig...
Hur som helst så tog jag en slatt och blandade i en flaska med färdig öl... och nog blev det väl humlearom.. (och en svag beska)... men jag vet inte riktigt om jag var så förjust i det... måste nog säga att jag tycker att vanliga pellets luktar godare, och framförallt fräschare (ingen smörsyra) iallafall...
Men jag är ingen humlegourmet i vanliga fall heller, men det var inte heller något seriöst test... jag fick bara en sån lust att öppna påsen och klämma på en... jag ska nog prova den igen lite mer ordentligt... när jag ändå har en påse...
Jag tycker också det vore intressant att hör av någon som är lite mer humlekunnig vad ni tycker...
/Fredrik
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Humlearomtabletter
Jo jag har testat (torrhumlat). Det blev en kraftig doft och smak nästan åt
kåda-hållet, lite kärv hartsig, smak (inte beska) . Tabletten luktade som
när man gnuggar färsk humle mellan fingrarna. Jag tyckte nog att det blev
lite väl kraftig effekt. Dock var det så att det fanns också en hel del
annat i humleväg i det ölet. Det här var väl kanske det som fick bägaren att
rinna över (inte bokstavligt).
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: danPÅbryggPUNKTde [mailto:danPÅbryggPUNKTde]
Skickat: den 29 maj 2006 20:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Humlearomtabletter
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla med humlearomtabletter
(Humlegården). Det låter ju inte så seriöst - å andra sidan låter det mycket
praktiskt! (Man är ju inte helt konservativ...) Hur smakar det?
Vilken humlesort är den utvunnen ur? Blir det gött helt enkelt?
Dan Åkerlund
Karlstad
kåda-hållet, lite kärv hartsig, smak (inte beska) . Tabletten luktade som
när man gnuggar färsk humle mellan fingrarna. Jag tyckte nog att det blev
lite väl kraftig effekt. Dock var det så att det fanns också en hel del
annat i humleväg i det ölet. Det här var väl kanske det som fick bägaren att
rinna över (inte bokstavligt).
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: danPÅbryggPUNKTde [mailto:danPÅbryggPUNKTde]
Skickat: den 29 maj 2006 20:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Humlearomtabletter
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla med humlearomtabletter
(Humlegården). Det låter ju inte så seriöst - å andra sidan låter det mycket
praktiskt! (Man är ju inte helt konservativ...) Hur smakar det?
Vilken humlesort är den utvunnen ur? Blir det gött helt enkelt?
Dan Åkerlund
Karlstad
Björn Petersson
Humlearomtabletter
Jag har provat det i ett par underjästa öl och funnit det vara en alldeles
utmärkt produkt.
En trevlig lätt frisk humlearom utan den vegetativa smak som lätt uppstår vid
normal torrhumling.
Jag tillsatte pillret några minuter från kokslut.
Ett piller till c:a 23 liter öl verkar vara rätt bra.
Eftersom det är koncentrerat så tror jag att man kan lura sig om man bara
luktar/smakar på pillret i sig. Det är tillsammmans med vört som effekten visar
sig.
Så för min del så kan jag rekommendera det.
Kenneth i Stenhamra.
--- danPÅbryggPUNKTde wrote:
Do You Yahoo!?
Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
http://mail.yahoo.com
utmärkt produkt.
En trevlig lätt frisk humlearom utan den vegetativa smak som lätt uppstår vid
normal torrhumling.
Jag tillsatte pillret några minuter från kokslut.
Ett piller till c:a 23 liter öl verkar vara rätt bra.
Eftersom det är koncentrerat så tror jag att man kan lura sig om man bara
luktar/smakar på pillret i sig. Det är tillsammmans med vört som effekten visar
sig.
Så för min del så kan jag rekommendera det.
Kenneth i Stenhamra.
--- danPÅbryggPUNKTde wrote:
__________________________________________________*** Brev nr. 12134 till Bryggaren skickat av Dan Åkerlund <danPÅbryggPUNKTde> ***
Hej!Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla med humlearomtabletter
(Humlegården). Det låter ju inte så seriöst - å andra sidan låter det
mycket praktiskt! (Man är ju inte helt konservativ...) Hur smakar det?
Vilken humlesort är den utvunnen ur? Blir det gött helt enkelt?
Dan Åkerlund
Karlstad
Do You Yahoo!?
Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
http://mail.yahoo.com
Härliga tider, strålande tider 