För lågt FG

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

För lågt FG

Inlägg av uffe_i_falköping »

Jag har precis tappat om en stout. Den är bryggd med maltpulver. OG låg på
1039-1038 och nu efter nio har den FG på 1007. Detta är i nederkant av vad
som anges i öltypsdefinitionerna. Vad hade jag kunnat göra för att få ett
högre FG?

/Uffe

Den som har längst e-postadress när han dör vinner
The one with the longest e-mail adress when he dies wins
Kim

För lågt FG

Inlägg av Kim »

Var glad istället för din torra stout - jag brukar försöka landa på 1008 med
helmalt och mäskschema därefter!

Är det maltextrakt kan du ju knappast påverka det. Utjäsningsgraden har de
ju bestämt när de tillverkade malten.
Men lite kan du ändå påverka genom att:
1. Använda en jäst med låg förjäsningsgrad.
2. Döda ölet - vilket är synd å skam.
3. Hälla i mjölksocker eller annat ojäsbart socker. Det kan du göra nu om du
vill, men jag hade hellre haft den som den är.

// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: UffeKarlström
[mailto:hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 15 mars 2006 00:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] För lågt FG

*** Brev nr. 11762 till Bryggaren skickat av Uffe Karlström
<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag har precis tappat om en stout. Den är bryggd med
maltpulver. OG låg på
1039-1038 och nu efter nio har den FG på 1007. Detta är i
nederkant av vad
som anges i öltypsdefinitionerna. Vad hade jag kunnat göra
för att få ett
högre FG?

/Uffe

Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

För lågt FG

Inlägg av Dan Åkerlund »

Jag har ny bryggt ca 35st 80-liters-bryggder i mitt tvättmaskinsbryggeri fram tills idag. Jag har visserligen använt lite olika typer av jäst men trots det tycker jag mig kunna konstatera ett mönster. När jag jäste i 30-liters plasthinkar var utjäsningsgraden relativt låg - alltså ett OG på 1050 - 1055 slutade ofta på ett FG på 1014 - 1018 enligt noteringarna.

Jag trodde det skulle bli ett lägre FG när jag skaffade mig min 90-liters koniska jästank, men inget drastiskt hände. (Jäskärlets form skall enligt flera källor ge en virvel eller strömning i tanken som underlättar järningen - likt den vätskerörelse som uppstår i de kommersiella bryggeriernas betydligt större tankar.) Men när jag sedan monterade på glassmaskins-motot-omröraren (ca 10 varv i minuten) som drar runt en mycket tunn "ballongvisp" med enbart fyra trådar i (ca 80 cm hög och 30 cm vid) som går runt inne i bryggden, har utjäsningen ökat högst dramatiskt. "Vispen" går så långsamt att den knappast drar ner någon luft. Dessutom är det ju enbart CO2 i jäskärlet när det jäser.

Har nu med omröraren, som jag använt i mer än ett år, flera exempel på OG på över 1055 och FG på under 1008. En jäst där jag sett en stor skillnad "före och efter" är American ale 1056. (Jo jag vet att mäskningen har betydelse för vilken typ av socker som bildas, som i sin tur påverkar FG-värdet och det kan ju spela in här också - men tillvägagånssättet vid mäskning och lakning är relativt lika.) Mitt antagande är att omröraren dels påskyndar jäsningen genom att färre celler ligger på botten och svälter (om det är bra att det går fortare vet jag inte) dels att CO2-halten minskar vilket gör att cellerna mår lite bättre och orkar äta socker även när alkoholhalten är relativt hög och sockerhalten är relativt låg.

Det borde enligt min här hemmasnickrade teori kunna gå att få ett högre FG-värde om man inte rör om, kanske kyler jäsningen när idealvärdet uppnåtts eller något annat trick som gör att cellerna inte trivs så bra? Använda konserveringsmedel är ju ett trick eller köra det genom en värmeväxlare (och ta död på cellerna genom värme) skulle ju kunna vara en annan metod för att få kvar lite restsötma i en exempelvis en porter eller svagdricka?

En viss sötma kan - tycker jag - vara rätt klädsam i en ale eller poter, så jag vet inte om jag tycker att min öl förbättrats nämnvärt - även om jag inte kan påstå motsatsen heller. Fram i april räknar jag med att köra några försök med pilsnerjäst igen. En pilsner skall vara torr om den skall vara i min smak. Skall bli kul att se hur lågt FG-värde jag kan få då nu med omröraren och med jästanken i kylskåpet.

Jag har funderat på om man skulle kunna göra en magnetomrörare eller liknande (gummerade datormuskulor inne i jäskärlet som dras runt med en magnet utanför jäskärlet som då ligger på på en gammal grammofon eller så? - 16 rpm kanske blir bra? :-) ) till en 30-liters plasthink. Någon som prövat?

Alla kommentarer välkomna!

/Dan Åkerlund - Karlstad

Kim skrev:
*** Brev nr. 11763 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ([email]kimPÅhpbPUNKTse[/email]) ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<

// Kim
[mailto:hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom ([email]hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom[/email])]
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email])

<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ([email]hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***
maltpulver. OG låg på
nederkant av vad
för att få ett
högre FG?

/Uffe

/Dan
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården

För lågt FG

Inlägg av Peter Högström »

Hej,

Då man brygger med maltpulver har man ju i princip ingen möjlighet att styra
sin vört utan får ta den blandning av sockerarter som just det pulver råkar
innehålla.
Om man gör en vört genom att mäska malt och laka ur så ka man ju styra sin
sockersammansättning i vörten genom att reglera temperaturen. Hög
mäsktemperatur, dvs 71-73 grader, borgar för en dextrin vört dvs en vört som
inte jäser ut så långt.

Det enda jag kn komma på för dig som brygger med maltpulver är att köpa
maltodextrin och tillsätta istället för en del maltpulver. Maltodextrinet
kommer att ge utslag på OG men kommer sedan inte att jäsa ut.

mvh,

Peter
----- Original Message -----
From: "UffeKarlström"
<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Wednesday, March 15, 2006 12:05 AM
Subject: [Bryggaren] För lågt FG

<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ***

Jag har precis tappat om en stout. Den är bryggd med maltpulver. OG låg på
1039-1038 och nu efter nio har den FG på 1007. Detta är i nederkant av vad
som anges i öltypsdefinitionerna. Vad hade jag kunnat göra för att få ett
högre FG?

/Uffe

Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
Kim

För lågt FG

Inlägg av Kim »

Väldigt kul läsning - men samtidigt väldigt oroligt. Tänk att det kan skilja sig så mycket i FG bara för att man har en rörelse (och kanske en större CO2 utsläpp som minskar stressen), jag trodde med att det bara kunde minska jästiden - men ack vad man bedrog sig där.

Men jag ser fram emot en ny rapport från din Lager och jag håller med att de absolut skall vara torra och inte (hembryggar)söta. Jag har tillsammans med Bosse Bergenståhl bryggt min första lager och största anledningen till att vi bryggde var just att göra dem betydligt torrare än vad man normalt brukar finna i hembryggd lager. Om vi lyckats kan ni själva utröna på SM då de serveras där.

Väl mött.

// Kim

Från: danPÅbryggPUNKTde [mailto:danPÅbryggPUNKTde]
Skickat: den 16 mars 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re: SV: För lågt FG

*** Brev nr. 11768 till Bryggaren skickat av Dan Åkerlund ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
Jag har ny bryggt ca 35st 80-liters-bryggder i mitt tvättmaskinsbryggeri fram tills idag. Jag har visserligen använt lite olika typer av jäst men trots det tycker jag mig kunna konstatera ett mönster. När jag jäste i 30-liters plasthinkar var utjäsningsgraden relativt låg - alltså ett OG på 1050 - 1055 slutade ofta på ett FG på 1014 - 1018 enligt noteringarna.

Jag trodde det skulle bli ett lägre FG när jag skaffade mig min 90-liters koniska jästank, men inget drastiskt hände. (Jäskärlets form skall enligt flera källor ge en virvel eller strömning i tanken som underlättar järningen - likt den vätskerörelse som uppstår i de kommersiella bryggeriernas betydligt större tankar.) Men när jag sedan monterade på glassmaskins-motot-omröraren (ca 10 varv i minuten) som drar runt en mycket tunn "ballongvisp" med enbart fyra trådar i (ca 80 cm hög och 30 cm vid) som går runt inne i bryggden, har utjäsningen ökat högst dramatiskt. "Vispen" går så långsamt att den knappast drar ner någon luft. Dessutom är det ju enbart CO2 i jäskärlet när det jäser.

Har nu med omröraren, som jag använt i mer än ett år, flera exempel på OG på över 1055 och FG på under 1008. En jäst där jag sett en stor skillnad "före och efter" är American ale 1056. (Jo jag vet att mäskningen har betydelse för vilken typ av socker som bildas, som i sin tur påverkar FG-värdet och det kan ju spela in här också - men tillvägagånssättet vid mäskning och lakning är relativt lika.) Mitt antagande är att omröraren dels påskyndar jäsningen genom att färre celler ligger på botten och svälter (om det är bra att det går fortare vet jag inte) dels att CO2-halten minskar vilket gör att cellerna mår lite bättre och orkar äta socker även när alkoholhalten är relativt hög och sockerhalten är relativt låg.

Det borde enligt min här hemmasnickrade teori kunna gå att få ett högre FG-värde om man inte rör om, kanske kyler jäsningen när idealvärdet uppnåtts eller något annat trick som gör att cellerna inte trivs så bra? Använda konserveringsmedel är ju ett trick eller köra det genom en värmeväxlare (och ta död på cellerna genom värme) skulle ju kunna vara en annan metod för att få kvar lite restsötma i en exempelvis en porter eller svagdricka?

En viss sötma kan - tycker jag - vara rätt klädsam i en ale eller poter, så jag vet inte om jag tycker att min öl förbättrats nämnvärt - även om jag inte kan påstå motsatsen heller. Fram i april räknar jag med att köra några försök med pilsnerjäst igen. En pilsner skall vara torr om den skall vara i min smak. Skall bli kul att se hur lågt FG-värde jag kan få då nu med omröraren och med jästanken i kylskåpet.

Jag har funderat på om man skulle kunna göra en magnetomrörare eller liknande (gummerade datormuskulor inne i jäskärlet som dras runt med en magnet utanför jäskärlet som då ligger på på en gammal grammofon eller så? - 16 rpm kanske blir bra? :-) ) till en 30-liters plasthink. Någon som prövat?

Alla kommentarer välkomna!

/Dan Åkerlund - Karlstad

Kim skrev:
*** Brev nr. 11763 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ([email]kimPÅhpbPUNKTse[/email]) ***

// Kim
[mailto:hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom ([email]hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom[/email])]
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email])

<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ([email]hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***
maltpulver. OG låg på
nederkant av vad
för att få ett
högre FG?

/Uffe

Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

För lågt FG

Inlägg av carlsbergerensis »

Hej,

Intressant att höra om ballongvispen :)

Det mest har väl redan sagts men här kommer lite överlappande kommentarer..

Det är dokumenterat i flera artiklar att omrörning är en av de faktorer som påverkar utjäsning och jästid. Den ena faktorn är definitivt att CO2 halten minskar lite, sen finns säkert också en del andra positiva effekter av själva omblandningen i sig. Kanske att man bland annat också rör upp bottenslammet som kan frigöra lite mer näringsämnen till jästen. Det brukar även påpekas i dessa artiklar att smaken också kan påverkas lite.

Peter tipsade om maltodextrin pulver, vilket jag också testat och det fungerar fint. Och det inte bara höjer FG, utan det fina är att det höjer FG på ett relativt förutsägbart sätt, så man kan räkna fram en uppskattning av hur mycket man bar tillsätta. Om man bara vill så går det rätt bra att styra sin extraktbryggning också. När jag bryggt extrakt kör jag ett extrakt som bas, precis som man normalt kanske har en pilsner eller pale-ale malt som sin basmalt, och sedan har jag ju i specialmalter och delmäskar precis som vanligt.

Saker som höjer FG är ju maltodextrinpulver, och laktos som redan sagts, men även karamellmalter och annat om man har i mycket sånt.

För att sänka FG lit kan man ju ha i lite sackaros eller glukos.

Alla maltextrakter kan ha lite olika förjäsbarhet men sist jag använde muntons ljusa DME indikerade mina jäsningar att det höll ca 65% potentiell förjäsbarhet.

Maltodextrinet kan också variera men det brukar väl ligga kring 10% eller så.

Karamellmalten beror lite på hur man gör, men jag brukar uppskatta den till ca 30-35%. Rostad malt brukar jag uppskatta räkna som max 20%.

Det jag brukar göra isådana här fall är att räkna utbyte för sina olika "delmäskningar", och sedan summera förjäsbarhets bidragen. Precis som man göra när man summerar allt annat, extrakt bidgrad, färgbidrag, så kan man också summera förjäsbart socker. Detta är egentligen enklare när man kör extrakt, än när man helmäskar, förutsatt att man vet vilka förjäsbarhetssiffror man har på sina ingående ingredienser. Siffran 65% för muntons har jag kommit fram till genom att jag använt den några gånger. Men det kan säker skija mellan batcher på DME:n.

Ex. 10% maltodextrin(antag 10% förjäsbarhet - kolla med tillverkaren, eller testa själv genom ett testjäsning) och 90% DME bör höja FG ca 3-4 öchele (jämfört med 100% DME) eller ännu mer om OG är högre, eftersom skillnaden då blir större i öchele mätt.

En annan idé som jag hört en del extrakbryggare göra är att blanda extrakt från olika tillverkare om man har tillgång till det. Eftersom olika varianter har olika förjäsbarhet.

Problemet är väl att jag inte sett några bra bryggarprogram jag sett som stöder dessa beräkningar utan man måste göra dem själv. Men i princip är det inte svårare än att räkna ut extrakt och färgbidrag. Ofta får man dra till med uppskattningar eftersom man inte har alla info, men det brukar vara mycket bättre än ingenting. De recept jag gjort från scratch för första gången brukar ofta stämma rätt bra med förväntningarna. De största osäkerhetsmomenten är om man testar en ny jäststam, eller om man testar ett nytt mäskschema, eftersom det är lite svårare att förutsäga utan att testa.

Sen kan mängd,stam och syre som vanligt också påverka utjäsningen.

Om man räknar på 100% DME (65%) och 1.038 (snabela) 20C så skulle jag uppskatta FG (snabela) 20 C = 1.008-1.013 beroende på jäststam.

Du fick 1.007 men det kan nog dels anses vara inom mätfelen, sen så vet jag inte vilket extrakt du kör, det var ett tag sedan jag bryggde med muntons DME nu, och det kan kanske skilja lite mellan tillverkningssatserna?

Det är alltså helt väntat att 100% extrakt tar dig ned till 1.008 eller nåt i den stilen om du har en hög utjäsning och stark jäst.

/Fredrik
Låst