ölsupa igen

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

ölsupa igen

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Glömde skriva att den fina bilden kommer från: Hemmets kokbok, 12:e
upplagan, med undertiteln: utgiven av fackskolan för huslig ekonomi i
Uppsala, Stockholm 1909, Aktiebolaget Ljus

Bosse Bergenståhl
malt är gott
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

ölsupa igen

Inlägg av carlsbergerensis »

Glömde skriva att den fina bilden kommer från: Hemmets kokbok, 12:e
upplagan, med undertiteln: utgiven av fackskolan för huslig ekonomi i
Uppsala, Stockholm 1909, Aktiebolaget Ljus

Bosse Bergenståhl
Spännande bok! Jag tycker det är något fascinerande med gamla böcker, speciellt tekniska och vetenskapliga böcker, när man ser hur språket och tankesättet har förändrats. Den äldsta bok har jag själv är från 1886 där nästan alla v är utbytta mot f, och det är en speciellt känlsa att veta att den gamla boken har överlevt en väldigt massa krig bland annat. Kanske är den helt omedveten om det och har bara suttit i en hylla under tiden. 100 år gamla fläckar gör den inte mindre intressant heller. Som en liten bit av historien utskuren och satt mellan två pärmar.

Får se vad jag hittar på. Någon form av vört/frukt limpa med karamellmalt blir det under alla omständigheter, men jag får ta mig en funderare på jästen. Kanske provat jag istället att tillsätta lite färdig öl, typ en leffe brun kanske, det går ju snabbt och enkelt och bland det med vörten, Om det blir lyckat kan jag testa igen nästa gång och göra degvätskan på lämplig öljäst och låte den förjäsa lite. Jag rapporterar resultatet.

/Fredrik
Låst