Spara förkulturen

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

jonash
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Spara förkulturen

Inlägg av jonash »

Eftersom jag missat att fixa all malt, så skulle jag behöva spara min förkultur ett tag.
Räcker det att sätta in den i kylen? Skall den stå med lock på? Hur länge klarar den sig?

Jonas
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Spara förkulturen

Inlägg av carlsbergerensis »

Eftersom jag missat att fixa all malt, så skulle jag behöva spara min förkultur ett tag.
Räcker det att sätta in den i kylen? Skall den stå med lock på? Hur länge klarar den sig?

Jonas
Svårt att säga hur länge den klarar sig, beror nog lite på. Och sen beror det på hur kinkig man är. Men ju längre den står desto sämre såklart, men någon vecka är kanske ok utan att göra ny förkultur. Det viktigaste är att inte syresätta jästen. Minkmera luft i flaskan och använt lock, men det kan vara bra om det finns pysmån om det bildas tryck. Gör man det rätt, kan den nog klara sig väldigt länge.

Ska du spara den flera veckor eller månader går det också, men då kanske man ska göa ny förkulture på den del av jästen några dagar innan bryggning igen. Eller åtminstone mata den lite någon dag innan.

Ställ den i kylen det går säkert bra, tänk bara på att göra allt för att minimera syresättningen om du tappar upp på nya kärl. Det gör att jästen hålller sig sämre i längden.

/Fredrik
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Spara förkulturen

Inlägg av carlsbergerensis »

kanske ok utan att göra ny förkultur. Det viktigaste är att inte syresätta jästen.
Fast ännu viktigare är ju att allt är sterilt såklart.

/Fredrik
lars.g.berggren

Spara förkulturen

Inlägg av lars.g.berggren »

Hej!
Jag antar att du har tänkt att brygga nästa helg eller så. Det är inte
särskilt lång tid att underhålla en förkultur.
Fortsätt att mata den med ett par dagars mellanrum. På så sätt så är
jästen i full gång med att föröka sig hela tiden så att den är aktiv. Om
du stoppar in förkulturen i kylen så går aktiviteten ner. Den största
fördelen med att kontinuerligt fortsätta mata jästen med socker är att
du kommer att ha betydligt mer aktiva jästceller när du kommer till
bryggningsdagen än du normalt har. Med största sannolikhet får du en
bättre jäsning därav.

/Lars

jonasPÅmimerPUNKTgotdnsPUNKTorg wrote:
*** Brev nr. 10678 till Bryggaren skickat av jonasPÅmimerPUNKTgotdnsPUNKTorg ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

Jonas
Låst