Ölguru

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Missen34
Nybryggare
Nybryggare

Ölguru

Inlägg av Missen34 »

Hej och tack för insläppet. Jobbade på Nyckelbryggeriet i Luleå på 70-talet där jag fick syssla med det mesta på företaget dock inte framställning av ölet. Nu några år senare har jag funderat hur man kan göra ett njutbart öl som gärna smakar som då när man fick åtnjuta ölen direkt från tankarna där ölet förvarades. Godast var det när man tog ut bullarna direkt från ugnen.... nä nu skenade fantasin jag menade när man provsmakade från tappkranen på sidan avtanken med härlig kall ofiltrerad himmelskt god öl därav liknelsen med bullarna. Jag tänker slå på stort och brygga mitt öl i ett 200l stort plastfat på en liten oanvänd toa på övervåningen på mitt hus där det har bra värme och förhoppningsvis hålla en bra atmosfär och hygien. Så min fråga är vad behöver jag för att lyckas och finns det nåt bra recept där ute, tacksam för alla tips och åt alla roliga kommentarer ger jag ett stort leende, tar inte illa upp så sätt igång och spara inte på krutet. Tack från en pigg 79-årlng som gärna provar sånt jag blir nyfiken på och det har jag gjort, tro mej "inget kan stoppa mej nu"