Sida 1 av 1

Påfyllnadsvatten i brewfather

Postat: fredag 2025-08-08 14:35
av Wormdrink79
Tjena,

Ska sluta laka och köra bib pga flytt och platsbrist. Så ändrade helt enkelt min utrustningsprofil till "no sparge" och då kom detta upp.
Gör säkert en miss men när ska jag hälla på påfyllnadsvatten? Under mäskens gång eller när jag ska börja koka?

Re: Påfyllnadsvatten i brewfather

Postat: lördag 2025-08-09 08:34
av Pilsnerkokaren
Rimligast är att du ska fylla på efter mäskningen innan koket, men det fungerar utmärkt att istället fylla på med vatten efter koket och på så sätt nå önskad volym och OG.
Testade att brygga på det sättet när jag hade mindre utrustning och det fungerade för mig.

Re: Påfyllnadsvatten i brewfather

Postat: lördag 2025-08-09 11:36
av Wormdrink79
Tack för svar!
Kände också att det var rimligast. Men då vet jag att det funkar efter koket också, tack!