Sida 1 av 1

Windsor jäst, dålig utjäsning

Postat: måndag 2025-01-27 15:08
av lordcashpoint
Ja vänner,
Har hört om den fruktade Windsdor jästen och tipset om att mäska högt. Gjorde en ESB.

4000 gram Maris otter
520 gram Cara Munish 3
300 gram Crystal 240

4 gram Enigma 60 min
25 gram Fuggle 20 min
25 gram EKG 20 min
25 gram Fuggle 5 min
25 gram EKG 5 min

Mäsktemperatur 69 grader i 60 min.

Blev 21 liter i tunnan och Windsor torrjäst.
OG 10,58
Jäsning runt 17 grader. Tog ett prov en vecka senare och det hade kommit ner till 10,30. Men nu 5 dagar senare har inget hänt.

Tips på vad som kan göras? känns som stor risk för flaskbomber att kapsylera här. Har inte fat så det är inget alternativ.

Re: Windsor jäst, dålig utjäsning

Postat: tisdag 2025-01-28 16:52
av lordcashpoint
Har hört om en del som häller i 04 an men då borde smaken från Windsor jästen att ta smak är min gissning. Hjälper det att skaka om jäshinken eller bidrar det enbart till oxigering?

Re: Windsor jäst, dålig utjäsning

Postat: söndag 2025-02-02 19:12
av Perwaste
Skaka runt hinken ordentligt. En del gånger kan det bli så att kolsyran binds i ölet, och då verkar det som om det inte sg sjunker

Jag har inte använt den jästen, men en och annan jäst kan ibland tjura lite, och sen ta fart igen.

Ingen större risk att få oxidering om du inte öppnar locket.

Re: Windsor jäst, dålig utjäsning

Postat: onsdag 2025-03-26 17:47
av lordcashpoint
Testade att skaka runt men utan framgång, inser nu att problemet kan ha varit stektermometern som ligger 4 grader för högt.
Det blev en sväng med sf04 och det jäste ut till 10.12