Jag undrar om och hur ni med Grainfather (GF) löser druvavskiljningen efter kylning med CFC. Målet är att minska druv i jästunnan, vilket idag tar nästan upp en fjärdedel av innehållet. Humlen är inget problem längre med hjälp av GF's utmärkta falskbotten.
Metoder för avskiljning som jag funderar på:
1. Sedimentering i kokkärlet (i detta fall i GF): tror inte det funkar eftersom pumpen sitter lågt och dessutom under falskbotten. Humlebädden verkar inte filtrera druv heller
2. Sedimentering i en settling hink: överföra kall vört till en extra hink som har en kran högre upp, låt sedimentera och tappa klar vört till jästunna. Infektionsrisk?
3. Filtrering: jag har ett bouncer filter som jag kan koppla mellan GF och jästunna. Filtren jag har är på 180 micron alt 350 micron. Jag tycker bouncer är ett otyg eftersom det läcker i kopplingarna, men men. Vilken maskstorlek skulle funka bäst utan att det sätter igen?
Har ni tips, har ni testat nåt av ovanstående, dela gärna med er!
Naturligtvis skall jag experimentera, men vill börja med metoden som har störst sannolikhet att lyckas
Tack!
Marc
PS. jag är inte intresserad av att diskutera druvets vara eller icke-vara i jästunnan just i denna tråd.