Hej!
Totalt nybörjare som ska göra första kolsyrningen på fat.
Jag har två fat som jag tänkte kolsyra men jag har bara en regulator och faten står på olika ställen. Är det möjligt att "dutta" på med kolsyra t.ex.en gång per dag tills jämnvikten infaller istället för att lämna kolsyran påkopplad under hela processen?
Sedan har jag en fungering på hur mycket trycket ökar när jag flyttar fatet från kylen ca: 5 grader till rumstemperatur, är det något risk att det ökar så pass mycket så säkerhetsventilen löses ut?
//Mattias
Kolsyrning på fat regulator påkopplad
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
articametal
- Nybryggare

- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Kolsyrning på fat regulator påkopplad
Det fungerar utmärkt att trycka i CO2 i flera fat och flytta gasen mellan faten.
Vilket jämviktstryck är målet?
I början kan du trycka i betydligt mer än dit måltryck, gasfickan är förmodligen rätt liten om fatet är fullt och då kommer jämviktstrycket att sjunka rätt mycket och snabbt.
När du sen börjar närma dig målet blir det tvärt om, då blir förhållandet mellan måltryck och påfyllt tryck mindre så då stiger inte trycket speciellt mycket mellan gångerna du fyller på.
Är det ett Corneliusfat är det inga problem, säkerhetsventilen kommer inte att lösa ut, skulle kanske kunna ske om du ställer fatet i solen. Men varför skulle du det?
Lycka till
Vilket jämviktstryck är målet?
I början kan du trycka i betydligt mer än dit måltryck, gasfickan är förmodligen rätt liten om fatet är fullt och då kommer jämviktstrycket att sjunka rätt mycket och snabbt.
När du sen börjar närma dig målet blir det tvärt om, då blir förhållandet mellan måltryck och påfyllt tryck mindre så då stiger inte trycket speciellt mycket mellan gångerna du fyller på.
Är det ett Corneliusfat är det inga problem, säkerhetsventilen kommer inte att lösa ut, skulle kanske kunna ske om du ställer fatet i solen. Men varför skulle du det?
Lycka till
-
articametal
- Nybryggare

Re: Kolsyrning på fat regulator påkopplad
Hej!
Tack för svar då provar jag fylla upp och kontrollera regelbundet.
Ja kör en cider i en Oxebar 20L med cirka 5L cider i där tänker jag trycket på 2,70 volymenhter den står i 7 grader C och en en öl i 20L Oxebar där är den fyllt till mer än hälften där tänker jag 2,2 i volymenhet den står i 5 grader C
Ja kaggarna ska väl klara minst 4,5 bar i alla fall
jag har nog för stor respekt för det här med kolsyra och tryck. Oxebaren blir rätt så hård direkt vid lite tryck på.
Tack för svar då provar jag fylla upp och kontrollera regelbundet.
Ja kör en cider i en Oxebar 20L med cirka 5L cider i där tänker jag trycket på 2,70 volymenhter den står i 7 grader C och en en öl i 20L Oxebar där är den fyllt till mer än hälften där tänker jag 2,2 i volymenhet den står i 5 grader C
Ja kaggarna ska väl klara minst 4,5 bar i alla fall