Sida 1 av 1

Julöl

Postat: måndag 2022-12-26 08:46
av Ove k
God fortsättning!

Var det någon som lyckades bra med sitt julöl och vill dela med sig av tankar, recept och ev metoder!?

Vårt julöl blev jättebra i år, tidigare har det varit lite för mycket av allt. I grunden har vi en mörk ale på Maris Otter karamell malt, chokladmalt och rostat korn som vi humlar med Magnum och Belma. Torrhumlar/kryddar med apelsincest, kanel och kryddnejlika. I år jäste vi med Burtonjäst vilket var lyckat.Vi brygger alltid julöl i Augusti och flaskar vid Lucia.

Re: Julöl

Postat: måndag 2022-12-26 12:59
av Skogstorpsbryggarn
Testade själv att gå i med pomeransskal, kardemumma och kanelstång som kryddor, i kombo med hyfsat mkt Carared och Carahell för färg och lite sötaktig ton och rejäl kropp. Utöver dessa julspecialinslag var det lite av en oktoberöl i grundreceptet. Nästa år blir det samma recept men mer av kryddorna. I oron att det skulle ta över så stannade jag på 5-6 gr av varje till en 10 literssats. Kände smakerna men kunde få lite mer plats.