Sida 1 av 1
Tappa på fat
Postat: lördag 2021-11-27 16:46
av lehools
Hej. Ville bara kolla om det är ok att tappa upp på fat för att senare sätta på tryck i fatet, låta ölen stå i fatet utan tryck i en månad eller så?
Re: Tappa på fat
Postat: måndag 2021-11-29 17:01
av TobiasW
Det du kan göra är att tillföra socker, 3g/l öl, så kolsyrejäser du i fatet och slipper trycksatta med kolsyra senare. Vet inte om det finns några större risker med att inte trycksätta, andra kanske har bättre koll på det.
Re: Tappa på fat
Postat: måndag 2021-11-29 17:39
av Hövdingen
I den här delen av forumet hänger bara alla skygga administratörer. Jag tror ni får mer respons som ni skriver i formdelen och utrustning istället
Re: Tappa på fat
Postat: tisdag 2021-11-30 10:33
av martinb
Om du inte har syrefri överföring och inte trycksätter (och evakuerar) så finns den en hyfsad risk för oxidation.