WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Postat: måndag 2021-07-19 03:12
Hej!
Min senaste förkultur på WLP800 har betett sig underligt. Redan i vitalitetkulturen på 1.020 (fryser jästen så måste väcka den) var det ett högt ihållande krausen och mycket co2 som bildades. Under den riktiga förkulturen blev det fontän av den. Jag kör förkulturer på 1.036 och i det här fallet 3 liter i en 5 liters ekolv. Har aldrig fått en översvämning förut och det är skumt att det sker med en lagerjäst. Det är ingen pellikel än så länge och då har den ändå fått gott om syre, särskilt som foliepappret flög av.
Nu är det bara andra gången jag brygger med den jästen. Vad säger ni som använt den mer, brukar den bete sig underligt i krausenavseende eller tror ni det är infektion? En möjlig förklaring tänker jag kan vara att det varit väldigt varmt sista veckan. Vill dock inte chansa och offra ett jäskärl för den sakens skull.
Min senaste förkultur på WLP800 har betett sig underligt. Redan i vitalitetkulturen på 1.020 (fryser jästen så måste väcka den) var det ett högt ihållande krausen och mycket co2 som bildades. Under den riktiga förkulturen blev det fontän av den. Jag kör förkulturer på 1.036 och i det här fallet 3 liter i en 5 liters ekolv. Har aldrig fått en översvämning förut och det är skumt att det sker med en lagerjäst. Det är ingen pellikel än så länge och då har den ändå fått gott om syre, särskilt som foliepappret flög av.
Nu är det bara andra gången jag brygger med den jästen. Vad säger ni som använt den mer, brukar den bete sig underligt i krausenavseende eller tror ni det är infektion? En möjlig förklaring tänker jag kan vara att det varit väldigt varmt sista veckan. Vill dock inte chansa och offra ett jäskärl för den sakens skull.