Jula maltkrossmotor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Jula maltkrossmotor

Inlägg av Rotsac »

Maltlund skrev:Tänkte bara tipsa att Jula har rea på maltkrossmotor en vecka till; nu 399 kr, ordinarie pris 699 kr.

Bild

För att koppla ihop motorn med maltkrossen kan man använda en 8 mm hylsa (till Jula-motorn), en hylsförlängare samt en klämringskoppling. Bara att skruva ihop, klart på några minuter.
Det blir nog inte så kul med städningen om det finns en sten i malten, eller om maltkornen är väldigt hårda, så att det blir stopp i valsarna....
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Tänkte du på det rangliga stödet under köttkvarnen? Annars kan man bli förvånad av hur lätt valsar kan krossa stenar ibland också..
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Djonk skrev:Tänkte du på det rangliga stödet under köttkvarnen? Annars kan man bli förvånad av hur lätt valsar kan krossa stenar ibland också..
Nej. Köttkvarnen verkar robust, och stödet håller nog emot när kvarnen vrider omkull maltkrossen.....
Det hände mig med en handhållen skruvdragare, och en maltkross stående på en hink:-(
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Tips för den som kommit över tråden i letandet efter något att mala med. Köpte kvarnen (för att börja göra korv) men pga stök med leverans slutade det med att jag omedvetet fick betala fullpris. Ska nog lämna tillbaks den och fixa en annan köttkvarn. Om det handlar just om att mala kött verkar det finnas bättre prylar på marknaden. Är man ute efter att mala malt finns det annat man kan köpa istället. Jag kör på en färgblandare från silverline (Amazon) som funkar prima att mala med i låg rpm.
Skriv svar