Minsta batch hink-i-hink

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

holmejis
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2020-12-05 22:15

Minsta batch hink-i-hink

Inlägg av holmejis »

Efter tredje omgången nu med hink-i-hink har jag märkt att ölproduktionen ligger långt över det jag själv kan konsumera. Stora middagar och fester är uteslutna såhär mitt i en pandemi och trots det jag vill ändå brygga mer...

Så till frågan. Hur små batcher kan man köra med hink-i-hink? Jag har 2 st 30L jäshinker med 4mm hål i den ena, en 32L kokkärl med påmonterad kran runt 6 cm från botten. Har köpt 2 st 5L damejeanner utöver det 32L damejeanne jag har tidigare jäst.

Går det att brygga 5L åt gången? Blir maltbädden alldeles för tunn? Blir humlemängderna för svårvägda? Kommer det blir alldeles för mycket jäst? Något annat jag inte tänker på?

Som alternativ till i Hink-i-hink har jag inbillat mig att BIAB är en bättre lösning för små batcher. Men egentligen så vet jag inte. Vad säger ni?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Minsta batch hink-i-hink

Inlägg av Hövdingen »

Fem liters batcher kanon för biab i typ en 10 liters kastrull. Nej, humlemängderna blir inte för svåra att mäta. Kör du hinkar om 15 liter kan du säkert köra hink i hink. Alldeles för mycket jäst? Beror på om du kör torrjäst eller flytande. Annars kan du ju alltid skala ner din förkultur eller spara det som blir över till nästa bryggning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minsta batch hink-i-hink

Inlägg av Djonk »

BIAB är perfekt. Gärna med en sous vide-cirkulator i så att du slipper krångel med temperaturen. Gör inget att ha i jäst för 20L.
Skriv svar