Sida 1 av 1
Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 09:24
av grainbryggaren
Hej,
Bryggde i tisdags och jäsningen har ej börjat, tidigare bryggningar har det jäst samma dag eller dagen efter. Måste trycka ganska hårt på locket för att det ska bubbla i jäsröret.
Jag har ett extra lock, är det möjligt att byta locket eller förstörs ölen då?
Mvh
Grainbryggaren
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 10:51
av Djonk
Du kan byta lock, om det nu är läckage som är problemet.
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 12:55
av SGP
Jästen kan ibland vara väldigt seg på att starta. Jag har använt Mangrove Jack's M76 Bavarian Lager några gånger och det brukar ta ca 48 timmar innan den gör väsen av sig. Detta vid ca 12 grader då.
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 15:16
av Hövdingen
Bra att du säger det. Har precis köpt in ett par påsar för att göra tjeckisk pilsner. Då får jag ha det i åtanke när jag det är dags
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 18:17
av grainbryggaren
Öppnade och kollade locket, vad jag kan se så är det tätt. Avvaktar några dagar och kollar om det börjar jäsa.
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: torsdag 2020-08-27 22:08
av Perwaste
Vilken jäst använde du?
Vilken temp när ju satte till jästen?
vilken mängd jäst till vilken mängd öl? Förkultur?
Om det är lager du gör, och ligger lågt i jästmängd kan det ta någon dag extra. Bättre då att plussa någon påse nästa gång. Och ja, jag har stått där med skälvan många gånger själv.....
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: lördag 2020-08-29 13:30
av grainbryggaren
Igår när jag var och tittade till jäshinken så bubblade på rätt så bra.
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: söndag 2020-08-30 17:43
av ekstedt
Att det jäser och att det bubblar i jäsröret är inte samma sak.
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: måndag 2020-08-31 14:43
av grainbryggaren
ekstedt skrev:Att det jäser och att det bubblar i jäsröret är inte samma sak.
Vad är skillnaden?
Re: Jäsning har ej börjat
Postat: måndag 2020-08-31 16:34
av ekstedt
grainbryggaren skrev:ekstedt skrev:Att det jäser och att det bubblar i jäsröret är inte samma sak.
Vad är skillnaden?
Bubblandet beror på övertryck i jäshinken, samt att den enda effektiva vägen ut för gasen är genom jäsröret.
Jäsningen kan skapa ett sådant övertryck förutsatt att locket sitter tillräckligt tätt, men även om så är fallet så tar det en stund från det att jäsningen har satt igång till trycket har byggts upp. Vidare kommer övertrycket (och bubblandet) finnas kvar långt efter det att jäsningen är färdig.