Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättning

Inlägg av Danielm »

Hej.

Jag har bryggt öl förut och jag tänker börja igen efter några års vilande med ölbryggningen. Har byggt en ölbryggningsapparat.

Jag har ett recept som jag vill följa så gott som det går.

Jag har några frågor:
1. Vad betyder mash in?
2. Vad betyder step temperature?
3. Vad betyder sparge?

Som jag tolkar detta recept så skall jag börja värma mäskvatten till 71.8 grader. Så nära som det går. När detta är uppfyllt så håller jag i all malt. Då skall jag reglera mäsktemperaturen på 67 grader.

När jag ska börja hälla över mäskvattnet över till kokkärlet så höjer jag temperaturen till 76 grader i 10 minuter.
När jag häller ut mäskvattnet över till. Med andra ord:

1. Värmepump vatten till 71.8 grader.
2. Häll i all malt.
3. Håll temperaturen i 67 grader under 60 minuter.
4. Efter 60 minuter, höj temperaturen till 76 grader.
5. Vid 76 grader, börja då häll sakta över till kokkärlet.
6. Samtidigt som mäskvatten rinner till kokkärlet så fyll på med 80 gradigt vatten.

När det kommer till kokprocessen så är jag väldigt säker.
Här handlar det om att koka mäskvattnet och slänga i lite humle vid rätt tidpunkt och sedan avsluta med mossan.

Kyl ned så snabbt som det går. Jag har ingen kylare då min hink får stå i skrubben. Vid 20 grader, släng i jästen. Låt det jästa totalt i 4+10+7 dagar. Där efter lägg allt på flaska med socker. Korka igen och sedan låt det jäsa en stund till.

Rätt eller fel?

https://i.ibb.co/XZqNMB1/20200824-173400.jpg
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Djonk »

I stort sett rätt ja.

Rekommenderar att läsa en bok så att du förstår vad som händer i varje steg. Här finns en: http://howtobrew.com/book/introduction
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Kenneth »

Danielm skrev: Jag har några frågor:
1. Vad betyder mash in?
2. Vad betyder step temperature?
3. Vad betyder sparge?
1: Mash in = inmäskning, mäska in, blanda vatten och malt
2: Step temperature = i detta fall vilken temperatur som mäskningen sker i varje steg, dvs stegmäskning
3: Sparge = Laka, med hjälp av varmt vatten få ut det mesta av förjäsbart extrakt ("socker") och smakämnen från mäsken.
Härliga tider, strålande tider :)
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av SGP »

Om man har en "passiv" mäsktunna, dvs utan värmeelement och kontrollenhet så behöver man initialt värma mäskvattnet varmare än den önskade mäsktemperaturen eftersom malten man lägger i är kallare än den önskade temperaturen. När man har blandat i den kalla malten i det varma vattnet ("mash in") så ska det ha utjämnat sig till den önskade mäsktemperaturen, i ditt fall 67 grader. Detta beror förstås också på vad malten har för temperatur men man har säkert räknat på normal rumstemperatur.

Har man ett automatiskt bryggverk som t.ex. Grainfather eller Brewzilla så behöver man inte tänka så mycket på detta eftersom bryggverket kommer att försöka hålla önskad temperatur hela tiden genom inmäskningen.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

SGP skrev:Om man har en "passiv" mäsktunna, dvs utan värmeelement och kontrollenhet så behöver man initialt värma mäskvattnet varmare än den önskade mäsktemperaturen eftersom malten man lägger i är kallare än den önskade temperaturen. När man har blandat i den kalla malten i det varma vattnet ("mash in") så ska det ha utjämnat sig till den önskade mäsktemperaturen, i ditt fall 67 grader. Detta beror förstås också på vad malten har för temperatur men man har säkert räknat på normal rumstemperatur.

Har man ett automatiskt bryggverk som t.ex. Grainfather eller Brewzilla så behöver man inte tänka så mycket på detta eftersom bryggverket kommer att försöka hålla önskad temperatur hela tiden genom inmäskningen.
Jag har byggt mitt eget bryggverk. :) den består bara av en ställning av aluminium och en temperaturregulator av sorten Model Predictive Control. Finns att bygga själv.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Kenneth skrev:
Danielm skrev: Jag har några frågor:
1. Vad betyder mash in?
2. Vad betyder step temperature?
3. Vad betyder sparge?
1: Mash in = inmäskning, mäska in, blanda vatten och malt
2: Step temperature = i detta fall vilken temperatur som mäskningen sker i varje steg, dvs stegmäskning
3: Sparge = Laka, med hjälp av varmt vatten få ut det mesta av förjäsbart extrakt ("socker") och smakämnen från mäsken.
Tackar. Jag råkade slarva med mäsktemperaturen då det blev några grader för varmt. Men jag tror det ska gå bra ändå. Det är första gången jag använder med hemmagjorda utrustning och då var jag lite oförberedd på saker och ting.

Men jag är noga på renheten. Alla saker jag stoppar i vörten är alltid rengjord med speciellt rengöringsmedel för bryggeri.

En fråga. Just nu idag kl 8.30 så hällde jag i min torrjäst. Hur länge ska det jäsa?

Finns det något sätt så jag kan kolsyra direkt på 33cl flaskor med en sodastream? Eller är champagnemetoden bäst?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Djonk »

Champagnemetoden är ovanligt för öl, man brukar låta bottensatsen vara kvar i flaskan och hälla försiktigt i ett svep och sluta precis när jästen börjar följa med från botten.

Sodastream går inte att använda.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Kenneth »

Man kan också använda sig av en mottrycksfyllare för att snabbt på kolsyrad öl på flaska.
Men det kräver att man har tappat ölet på fat och kolsyresatt det.

För en enkel och billig mottrycksfyllare som man kan göra själv:
viewtopic.php?f=6&t=7764&p=31305&hilit= ... ter#p31305

Angående champagne metoden så har jag gjort det en gång.
Jäste på flaska som vanligt och därefter ställde in några flaskor upp och ner i frysen.
Bottensatsen sjönk till toppen (som var i botten om ni fattar) och när ölet (nästan) frusit till is så tog jag ut flaskorna.
Vände flaskan rättvänd och öppnande kapsylen.
På grund av övertrycket så trycktes bottensatsen ur och jag satte på en ny kapsyl.
Så det fungerar....

Men det var ganska kladdigt och lite svårt att bedömma när man skulle ta ut flaskan från frysen.
För mycket bök och stök för att slippa bottensatsen i flaskan.
Då föredrar jag att använda fat i stället.
Härliga tider, strålande tider :)
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Djonk skrev:Champagnemetoden är ovanligt för öl, man brukar låta bottensatsen vara kvar i flaskan och hälla försiktigt i ett svep och sluta precis när jästen börjar följa med från botten.

Sodastream går inte att använda.
Vilken metod rekommenderar du? Jag brukar hälla i lite socker i flaskan innan jag korkar på.

Men jag vill kolsyra på ett bättre sätt.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Kenneth skrev:Man kan också använda sig av en mottrycksfyllare för att snabbt på kolsyrad öl på flaska.
Men det kräver att man har tappat ölet på fat och kolsyresatt det.

För en enkel och billig mottrycksfyllare som man kan göra själv:
viewtopic.php?f=6&t=7764&p=31305&hilit= ... ter#p31305

Angående champagne metoden så har jag gjort det en gång.
Jäste på flaska som vanligt och därefter ställde in några flaskor upp och ner i frysen.
Bottensatsen sjönk till toppen (som var i botten om ni fattar) och när ölet (nästan) frusit till is så tog jag ut flaskorna.
Vände flaskan rättvänd och öppnande kapsylen.
På grund av övertrycket så trycktes bottensatsen ur och jag satte på en ny kapsyl.
Så det fungerar....

Men det var ganska kladdigt och lite svårt att bedömma när man skulle ta ut flaskan från frysen.
För mycket bök och stök för att slippa bottensatsen i flaskan.
Då föredrar jag att använda fat i stället.
Jag tror jag ska testa med denna metod. Man kopplar på slangen på en sodastream alltså?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Djonk »

Jag tycker att det går fint att ha i en minisockerbit eller vanlig sockerbit per flaska beroende på storlek och önskad mängd kolsyra.

Vill man kolsyra snabbare, få längre hållbarhet och slippa bottensats är det absolut bättre att mottrycksfylla men det kräver att man kolsyrar ölet i fat först. Sodastream/kolsyra kopplas till 'gas in' fatet och sen en mottrycksfyllare från 'öl ut' på fatet.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Djonk skrev:Jag tycker att det går fint att ha i en minisockerbit eller vanlig sockerbit per flaska beroende på storlek och önskad mängd kolsyra.

Vill man kolsyra snabbare, få längre hållbarhet och slippa bottensats är det absolut bättre att mottrycksfylla men det kräver att man kolsyrar ölet i fat först. Sodastream/kolsyra kopplas till 'gas in' fatet och sen en mottrycksfyllare från 'öl ut' på fatet.
Skummar det inte mycket då?

Minisockerbit? Vart kan man köpa en sådan?

Kan man inte kolsyra direkt i flaskan?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Vad tycker ni om detta kärl. Gjort i syrafast stål. Den rymmer 12.5 liter. Något smutsig. Hur rengör man den på bra sätt inuti? Bryggrengöring och låt stå en eller två dagar ?

https://i.ibb.co/5KjZ0X1/20200827-100123.jpg

https://i.ibb.co/WDQ9fjh/20200827-095907.jpg
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Silverhanden »

Daniel M:

https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

där har du hur många gram socker som ska i för vissa stilar.



Fördelen med att prima med socker är att det inte behövs någon fancy utrustning + att jästen äter upp sockret + lite syre som finns i ölen för att göra kolsyran. Det skyddar som jag har förstått det mot oxidering i brygden.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Jag behöver hjälp med engelskt recept på öl - översättni

Inlägg av Danielm »

Silverhanden skrev:Daniel M:

https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

där har du hur många gram socker som ska i för vissa stilar.



Fördelen med att prima med socker är att det inte behövs någon fancy utrustning + att jästen äter upp sockret + lite syre som finns i ölen för att göra kolsyran. Det skyddar som jag har förstått det mot oxidering i brygden.
Du menar att om man tar en sockerbit i flaskan så ska man inte skaka flaskan för att tillsätta syre för jästen?
Skriv svar