Sida 1 av 1

Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 13:33
av Blacklung
Hej! Jag misstänker att min 30L plasthink inte håller något vidare tätt och ska testa att inhandla nytt kärl. Funderar på att testa en PET Carboy 23L istället. Jag brukar göra satser på 20L men misstänker att det kan bli lite tight i ett kärl på 23. Eller vad tror ni? Så länge man inte har en superaktiv jäststam bör väl 18 liter inte vara några problem i alla fall va?

Tack på förhand!

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 13:49
av Djonk
18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 14:05
av Blacklung
Djonk skrev:18 liter har blåst toppen på min, definitivt läge för blow-off i alla fall.
Okej, tack för svaret! Även om det inte var det svar jag hoppats på ;)

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 14:34
av Djonk
Så farligt är det väl inte med blow-off? :)
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 15:55
av Blacklung
Djonk skrev:Så farligt är det väl inte med blow-off? :)
Om jag jäste den volymen regelbundet skulle jag skaffat en
https://beerquip.se/olbryggning/245-corny-keg och jäst under tryck, för en långsiktig lösning utan PET.
Har aldrig varit med om det så kan inte uttala mig om hur jobbigt det är, men utgår ifrån att det är något man helst slipper :D :D

Tack för tipset, ska kika på det! Överväger just att skippa flaskor och skaffa fatanläggning så ett såpass dyrt inköp Kanske får vänta lite :wink:

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 17:04
av Djonk
Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y

För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv :mrgreen:

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: måndag 2020-08-17 18:43
av Blacklung
Djonk skrev:Menade alltså en slang i stil med https://youtu.be/d5KG00m7x9Y

För att undvika att det stänker upp på väggar, tak och golv :mrgreen:
Aha nu är jag med :lol:

Re: Jäsvolym i PET Carboy 23L

Postat: tisdag 2020-08-18 08:15
av Saint
Har två 23l som jag har kört med i flera år. Kör batcher på 15-20l har bara haft problem en gång. WLP 320 Veteöl 20l bubblade över ordentligt. Annars är det bara att köra på med varligt vattenlås. Perfekt storlek för att göra satser till 19l fat.