Frysa jäst
Postat: lördag 2020-08-08 10:40
Hej!
Har för mig att börja odla upp en jästbank. Tanken är att alltid ha tre rör eller burkar med de sju jästsorter jag använder mest. Först ut var WLP833 och de la jag i burkar om 100ml. Tog 45ml glykollösning och 45ml jästslurry från en förkultur. Jästkaka var normalstor och skulle anta att slurryns totala volym var ca 100ml efter dekantering. Efter att ha haft burkarna i kylen över natten ser jag att jästen bara når upp till ca 10ml. Är detta normalt eller har jag gjort något fel vid doseringen?
Det bör tilläggas att jag använde matsked för att dosera då de inköpta doseringssprutorna var kvar på bryggeriet. Om det är så att jag gjort fel, kommer en grövre dekantering och doseringssprutor ge ett bättre resultat?
Det jag egentligen undrar är ifall jag fått ett adekvat resultat eller om jästmängden (~10%) är på tok för liten för nämna volymer och proportioner.
Har för mig att börja odla upp en jästbank. Tanken är att alltid ha tre rör eller burkar med de sju jästsorter jag använder mest. Först ut var WLP833 och de la jag i burkar om 100ml. Tog 45ml glykollösning och 45ml jästslurry från en förkultur. Jästkaka var normalstor och skulle anta att slurryns totala volym var ca 100ml efter dekantering. Efter att ha haft burkarna i kylen över natten ser jag att jästen bara når upp till ca 10ml. Är detta normalt eller har jag gjort något fel vid doseringen?
Det bör tilläggas att jag använde matsked för att dosera då de inköpta doseringssprutorna var kvar på bryggeriet. Om det är så att jag gjort fel, kommer en grövre dekantering och doseringssprutor ge ett bättre resultat?
Det jag egentligen undrar är ifall jag fått ett adekvat resultat eller om jästmängden (~10%) är på tok för liten för nämna volymer och proportioner.