Sida 1 av 1

Buteljering Temperatur

Postat: onsdag 2020-07-29 18:38
av grainbryggaren
Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren

Re: Buteljering Temperatur

Postat: onsdag 2020-07-29 20:06
av Rotsac
grainbryggaren skrev:Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren
Ja.

Re: Buteljering Temperatur

Postat: onsdag 2020-07-29 20:07
av grainbryggaren
Rotsac skrev:
grainbryggaren skrev:Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren
Ja.
Tack, då tar jag och flyttar ölen till rumstemperatur

Re: Buteljering Temperatur

Postat: onsdag 2020-07-29 20:42
av Perwaste
Rumstemp i två veckor, sedan till plats du tänkt förvara i. Källare eller något liknande svalt.

Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?

Re: Buteljering Temperatur

Postat: onsdag 2020-07-29 21:10
av grainbryggaren
Perwaste skrev:Rumstemp i två veckor, sedan till plats du tänkt förvara i. Källare eller något liknande svalt.

Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?
Fick för mig att de skulle kylas efter flaskning av någon anledning, bra att jag frågade.

Jag bryggde en Golden Ale(första bryggningen)

Re: Buteljering Temperatur

Postat: fredag 2020-07-31 19:23
av grainbryggaren
Hej igen,

Jag slängde in en öl i kylen en stund och testade den och har nu några frågor.

1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?

Re: Buteljering Temperatur

Postat: fredag 2020-07-31 21:33
av Silverhanden
Jag har läst mig till att lagringen efter buteljering bör vara ca 2 veckor i 12 grader. Typ 12-15.
Någon som hade gjort en del tester och hittat det han tyckte var optimal temp!

Re: Buteljering Temperatur

Postat: lördag 2020-08-01 08:18
av Perwaste
[quote="grainbryggaren"
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?[/quote]

1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning när du flaskade, och hade i mer socker. Skaffa en hydrometer till nästa gång så du kan följa förloppet, och inte flaska för tidigt. Nu behöver du inte vaska allting, utan pys försiktigt ut kolsyra någon gång istället. Det finns beskrivet i andra trådar. Vet du om du hade någon synlig bottensats, storlek?

2 Här är det nog mer balansen i ölen, receptet etc som är orsaken. Det blir inte mer alkohol för att du har mer jäst. Det kan bara jäsa det socker som finns tillgängligt i vätskan. Extrem överjästning eller underjästning kan iofs ge smaker, men det tror jag inte du har drabbats av.

Var det ett färdigt paket ingredienser du bryggde av, eller var det löst ihopplockat av dig? Vilken jäst var det?

Re: Buteljering Temperatur

Postat: lördag 2020-08-01 08:35
av Djonk
In med allt i kylen igen om det verkar vara för mycket kolsyra, för att stoppa upp jäsningen.

Om ölet är relativt avslaget men att det skummar när du öppnar beror det på att du öppnat för tidigt istället, innan kolsyran haft tid att lösa sig jämnt i flaskan.

Re: Buteljering Temperatur

Postat: lördag 2020-08-01 10:32
av ekstedt
Silverhanden skrev:Jag har läst mig till att lagringen efter buteljering bör vara ca 2 veckor i 12 grader. Typ 12-15.
Någon som hade gjort en del tester och hittat det han tyckte var optimal temp!
Det var någon som hade fått för sig detta ja. Testerna var inte så rigorösa direkt. Inget att fästa sig vid.

Re: Buteljering Temperatur

Postat: lördag 2020-08-01 11:05
av grainbryggaren
Perwaste skrev:[quote="grainbryggaren"
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?
1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning när du flaskade, och hade i mer socker. Skaffa en hydrometer till nästa gång så du kan följa förloppet, och inte flaska för tidigt. Nu behöver du inte vaska allting, utan pys försiktigt ut kolsyra någon gång istället. Det finns beskrivet i andra trådar. Vet du om du hade någon synlig bottensats, storlek?

2 Här är det nog mer balansen i ölen, receptet etc som är orsaken. Det blir inte mer alkohol för att du har mer jäst. Det kan bara jäsa det socker som finns tillgängligt i vätskan. Extrem överjästning eller underjästning kan iofs ge smaker, men det tror jag inte du har drabbats av.

Var det ett färdigt paket ingredienser du bryggde av, eller var det löst ihopplockat av dig? Vilken jäst var det?[/quote]

1. Okej, då ska jag vara noggrannare med fg värdet i fortsättningen, det var rätt mycket bottensats i den ölflaskan jag öppnade( 33cl flaska). För mycket kolsyra var det inte i alla fall.

2. Hmm...märkligt

Som sagt så var detta min första bryggning utan förväntningar, tycker det är bra att fråga så man vet i fortsättningen och lär sig av mina misstag. Jag bryggde en stout för ca 1 vecka sen där jag mätte og och där receptet var betydligt lättare att följa.

Re: Buteljering Temperatur

Postat: lördag 2020-08-01 14:52
av Djonk
Överdrivet mycket bottensats leder också till att det skummar. Låt de stå ett par veckor i rumstemperatur och sen någon vecka i kyl (gärna lite extra kallt) så borde det gå bättre.