Hjälp att undvika oxidering!
Postat: torsdag 2020-07-09 12:28
Hej! Jag har kört fast i oxideringsträsket! Vet att det har funnits en del trådar om det här innan och jag har läst dom, men jag har några specifika funderingar som jag tänkte se om jag kan få lite tips och feedback kring. Jag tappar på flaska och att byta till fat är inte aktuellt i nuläget. Jag har även sett att många blåser flaskorna med co2 men i första hand slipper jag gärna det också om det går.
Efter att bryggt en totalt misslyckad IPA i våras gjorde jag en del efterforskningar kring oxidering och valde att byta metod när jag tappar på flaska och även att undvika humlestinna öl tills jag hittat en metod som kan minimera syresättning så mycket som möjligt. Min senaste bryggd var en APA med cirka 5g humle per liter och ingen torrhumling, men även den fick den här bruna tråkiga färgen efter bara två veckor i flaskan. Det finns lite god humlesmak där, speciellt i vissa flaskor, men vissa andra är typ bara beska och smaklösa. Eftersom denna inte var torrhumlad och jag tappade direkt från primären till flaska så är det ju rimligtvis endast i det momentet ölen kan kommit i kontakt med syre.
Istället för att föra över från jäshinken till ett tappkärl som jag brukar göra så testade jag alltså för första gången att köra med minisockerbit i flaskan och tappa direkt från jäskärlet, (plasthink) med en flaskfyllare som jag satt direkt på tappkranen. Jag har några teorier om var det gått fel:
•Läste på ett amerikanskt forum att man ska ta av jäsröret om man tappar direkt från primären, för annars kan det dra ner syre i kärlet när man öppnar kranen. Kan det stämma? Bör jag ta av jäsröret eller hela locket om jag ska försöka med en liknande metod igen?
•vi satte fast kapsylerna ganska omgående, men har läst att det kan vara bra att lägga den löst på flaskan ett tag först, för att syret ska trängas ur flaskan. Eller gäller det bara om man spolat flaskorna med kolsyra först?
•Kanske för mycket Headspace i flaskorna. Såg att det finns flaskfyllare som man kan trycka mot sidan flaskans hals för att fylla upp lite mer. Det kanske kan vara värt att skaffa en sådan.
•min kapsylerare kärvar en del och det kan vara lite krångligt att få fast kapsylen, så de kanske inte sitter helt bra på då? Brorsan, som jag brygger med, har en annan variant så vi tänkte testa att använda den bästa gång.
Jag funderar på att testa syreabsorberande kapsyler. Jag har även en paket antioxin SB men har inte provat att använda det än. Är det någon som har erfarenhet av att använda antioxideringsmedel?
Ber om ursäkt för ett orimligt långt och osammanhängande inlägg. Jag tror jag behöver semester...
Efter att bryggt en totalt misslyckad IPA i våras gjorde jag en del efterforskningar kring oxidering och valde att byta metod när jag tappar på flaska och även att undvika humlestinna öl tills jag hittat en metod som kan minimera syresättning så mycket som möjligt. Min senaste bryggd var en APA med cirka 5g humle per liter och ingen torrhumling, men även den fick den här bruna tråkiga färgen efter bara två veckor i flaskan. Det finns lite god humlesmak där, speciellt i vissa flaskor, men vissa andra är typ bara beska och smaklösa. Eftersom denna inte var torrhumlad och jag tappade direkt från primären till flaska så är det ju rimligtvis endast i det momentet ölen kan kommit i kontakt med syre.
Istället för att föra över från jäshinken till ett tappkärl som jag brukar göra så testade jag alltså för första gången att köra med minisockerbit i flaskan och tappa direkt från jäskärlet, (plasthink) med en flaskfyllare som jag satt direkt på tappkranen. Jag har några teorier om var det gått fel:
•Läste på ett amerikanskt forum att man ska ta av jäsröret om man tappar direkt från primären, för annars kan det dra ner syre i kärlet när man öppnar kranen. Kan det stämma? Bör jag ta av jäsröret eller hela locket om jag ska försöka med en liknande metod igen?
•vi satte fast kapsylerna ganska omgående, men har läst att det kan vara bra att lägga den löst på flaskan ett tag först, för att syret ska trängas ur flaskan. Eller gäller det bara om man spolat flaskorna med kolsyra först?
•Kanske för mycket Headspace i flaskorna. Såg att det finns flaskfyllare som man kan trycka mot sidan flaskans hals för att fylla upp lite mer. Det kanske kan vara värt att skaffa en sådan.
•min kapsylerare kärvar en del och det kan vara lite krångligt att få fast kapsylen, så de kanske inte sitter helt bra på då? Brorsan, som jag brygger med, har en annan variant så vi tänkte testa att använda den bästa gång.
Jag funderar på att testa syreabsorberande kapsyler. Jag har även en paket antioxin SB men har inte provat att använda det än. Är det någon som har erfarenhet av att använda antioxideringsmedel?
Ber om ursäkt för ett orimligt långt och osammanhängande inlägg. Jag tror jag behöver semester...