Kylning av vört

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hellan
Satsbryggare
Satsbryggare

Kylning av vört

Inlägg av Hellan »

Hur kyler man bäst vört till ungefär 8-9 grader? Har provat Palmer's variant att kyla vörten i kylskåp utan jäst, men då bör ju vörten ta upp en del syre de timmar den står utan jäst. Har hört att någon kört med is i vörten. Är det något som rekommenderas kanske?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Kylning av vört

Inlägg av Hövdingen »

Jättedumt att köra is i vörten. Dels späder du ut den och dels kan du introducera oönskade mikrober. Du behöver inte oroa dig för oxidering innan jästen tillsätts. Du måste ändå syresätta vörten innan. Ur den aspekten är det inga problem att låta den stå i kylen innan pitch. Det är ganska vanligt förfarande. Däremot ökat du infektionsrisken en aning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

En variant är att ha i jästen direkt, den har ändå viss uppstartsfas.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

Jag har kört "no chill" några gånger nu och det har funkat utan några problem. Bara tappar upp den kokheta vörten på jästank, låter den stå över natten sen in i kylen och pitchar när tempen är 1-2 grader under planerad jästemp. Rekomenderas starkt nu sommartid när det kan vara lite brist på vatten!
Hellan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Hellan »

Tanken är att brygga med så lite löst syre som möjligt genom hela processen, och då behöver man "oroa" sig för oxidering redan vid krossningen av malten. De som kyler med is (delvis gissar jag) har som jag förstått det tagit med utspädningen i receptet. Syresätter vörten gör jag precis innan jästen pitchas.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Då bör du skaffa ett kärl för tryckjäsning, fylla det med co2, fylla kärlet med vört och sedan kyla. Annars kan du alltid varmpitcha.
Hellan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Hellan »

Jag kör med en snub nose, så det går utmärkt. Mycket bra idé.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

Hellan skrev:Tanken är att brygga med så lite löst syre som möjligt genom hela processen, och då behöver man "oroa" sig för oxidering redan vid krossningen av malten. De som kyler med is (delvis gissar jag) har som jag förstått det tagit med utspädningen i receptet. Syresätter vörten gör jag precis innan jästen pitchas.

Nja, hot side Aeration är inget att oroa sig för! Har visats i flera tester.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av SGP »

jolle995 skrev:Jag har kört "no chill" några gånger nu och det har funkat utan några problem. Bara tappar upp den kokheta vörten på jästank, låter den stå över natten sen in i kylen och pitchar när tempen är 1-2 grader under planerad jästemp. Rekomenderas starkt nu sommartid när det kan vara lite brist på vatten!

Se bara till att ditt jäskärl tål värmen. De flesta plastkärl som de vanliga vita plasthinkarna, Fermzilla, PET Carboy och Fermonster exempelvis tål inte mer än 50-60 graders värme.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

SGP skrev:
jolle995 skrev:Jag har kört "no chill" några gånger nu och det har funkat utan några problem. Bara tappar upp den kokheta vörten på jästank, låter den stå över natten sen in i kylen och pitchar när tempen är 1-2 grader under planerad jästemp. Rekomenderas starkt nu sommartid när det kan vara lite brist på vatten!

Se bara till att ditt jäskärl tål värmen. De flesta plastkärl som de vanliga vita plasthinkarna, Fermzilla, PET Carboy och Fermonster exempelvis tål inte mer än 50-60 graders värme.

Ja det är såklart väldigt viktigt!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

De vita plasthinkarna har folk använt för att koka i så en viss tid håller de faktiskt för värme. PET blir däremot deformerat på nolltid så bäst att hålla sig en bit ifrån 60.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Jag brukar köra i plasthinkarna för att köra hink i hink när kg gör turbide mash. De blir obrukbara rätt fort, trots att jag inte överstiger 78 grader då.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Jag pitchar all jäst vid ca 20 grader och sen in i kylen. Har inte märkt av nåt problem med den metoden jämfört med att kyla ner till jästemp innan pitch.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av peterg »

Använder kylspiral ansluten till kranvatten tills vörten är ca 30 grader. Sedan har jag en bunke med vatten och is, ca 5 grader, kopplar om kylslingan och låter vattnet cirkulera mha en dränkbar pump tills vörten blir 10 grader.
Hellan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Hellan »

peterg skrev:Använder kylspiral ansluten till kranvatten tills vörten är ca 30 grader. Sedan har jag en bunke med vatten och is, ca 5 grader, kopplar om kylslingan och låter vattnet cirkulera mha en dränkbar pump tills vörten blir 10 grader.

Låter smart. Kanske får köpa en pump och testa. Den här tiden på året kommer jag bara ned till ca. 18 grader med spiralen.
Skriv svar