Hej alla,
Det är andra gången jag råkar ut för denna felsmak. Denna gång gjorde jag en tysk veteöl, flyttade ölen till fat efter 3 dagar när den låg på 1017, förväntat fg 1011. Fatet kom upp i 1.2 bar efter 3 dagar på 22 C och kylde sedan till 0. Felsmaken luktar mer än av den smakar, går bäst att beskriva som en hårboll som fastnat i en golvbrunn, jag kan även referera till bränt gummi.
Det som förbryllar mig är att jag har gjort samma sak tidigare flera gången, fast då på flaska. Dvs att jag spundat ölen på flaska från 1016-1011, och aldrig upplevt denna felsmak.
Svavel eller autolys?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Re: Svavel eller autolys?
Autolys kan vi utesluta direkt. Är sannolikt något annat jästrelaterat, oklart vad. Kan vara någon svavelförening förvisso. Finns en del fenoler som drar åt bränt gummi.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Svavel eller autolys?
Låter definitivt som fenoler från jäsningen. Att jäsa med veteölsjästen från Weihenstephan vid 22 grader är som att be om det. Håll ner tempen om det är den jästen, gärna till 17 grader. Jag är också tveksam till tryckjäsning med den jästen men det borde snarare ge för lite estrar och risk för att jästen lägger av i förtid.