Brygga suröl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Brygga suröl
jag tänkte brygga sur öl och tänkte brygga ca 10 liter men jag är fundersam över hur mycket malt jag ska använda mig av till 10 liter sur öl?? kan då vänlig själ ge mig ett hum om hur mycket jag ska använda
Mvh Dirren
Mvh Dirren
Re: Brygga suröl
Kettle sour(snabb) eller Pseudo Lambik(långsam)? Vill du ha 10l färdig öl så skulle jag grovt satsa på 15l vatten, 2kg pilsnermalt och 1kg vetemalt.
Nu har surölet jäst i 6 dagar och det har blivit en svart ring strax ovanför ölet i hinken(se bild), jag öppnade försiktigt och luktade men jag tyckte att det luktade gott. vad kan det svarta vara är det mögel tro??
Mvh Dirren
Mvh Dirren
Ser ut som brunjäst. Det är helt ofarligt.
ok fan va bra slipper man kasta bort 10 liter
tänkte slänga i en liter blå bär i den där i morgon och låta jäsa i 7 dagar till
frågan är om man bör koka blåbären först för att döda den naturliga jästen i dom?
Jag skulle inte gjort det. Din sats är redan "infekterad" och de bakterier som finns på skalen ger bara en ökad mångfald av bakteriekulturer.
Men vad använde för för jäst/bakteier?
Men vad använde för för jäst/bakteier?
först använde jag WLP672 mjölksyrebakterier som jag gjorde så att ölet fick stå med det i sig i 2 dagar i ca 30 grader sedan kokade jag upp det och hällde i humle å sedan på med Fermentis Safale S-04 jäst när jag kylt ner det.
förra gången jag gjorde sur öl så kokade jag upp hallon och mango som jag sedan kylde till rumstemperatur innan jag hällde i och lät stå i 7 dagar till den blev mums mums
förra gången jag gjorde sur öl så kokade jag upp hallon och mango som jag sedan kylde till rumstemperatur innan jag hällde i och lät stå i 7 dagar till den blev mums mums
Koket tog kål på lactobacillerna redan. Jag skulle pastörisera blåbären, inte minst för att undvika dvärgbandmask.
Då är det bruna du ser bara flockad S-04. Som sagt, helt ofarligt