Hej i stugorna
Håller på att bunkra upp med sommar bärs, två satser som puttrar, men har en idé om att
försöka maxa ur mitt bryggverk med två kok. Bryggverket är på 50l, med en mäsktunna på 45liter
Brukar få ut 30-40liter efter kok.
Jag borde kunna få i 15kg malt i tunnan och laka ur typ 60-70 liter vört, men eftersom jag bara kan koka 50 liter så måste det isåfall bli två
kok. Antingen så kokar jag i samma kärl fast efter varandra eller separat i ett mindre samtidigt om säkringarna pallar det.
Nu till frågeställningen, det skulle ur flera aspekter vara enklare att lägga hela humlenotan i det större koket och sen bara slå ihop dem.
Finns det någon nackdel rent smakmässigt att 1/3 av vörten inte är ihopkokt med humlen?
Eller någon annan nackdel?
Större batch med två kok
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Större batch med två kok
Om inget annat så blir utbytet på alla sett sämre om man gör så. Ser inte riktigt vad du vill vinna på att göra så? Är det tänkt att du skall ha ett kortare kok av den andra delen eller? Då kan ju det i sig också eventuellt ha inverkan på smaken.
Är du säker på att det blir sämre utbyte i ett så pass stort kok? Kanske om man hade humlen i den lilla delen, men jag tror inte att det kommer bli någon skillnad.
Ja, att det blir sämre är klart. Hur mycket sämre det blir däremot är en annan fråga.Djonk skrev:Är du säker på att det blir sämre utbyte i ett så pass stort kok? Kanske om man hade humlen i den lilla delen, men jag tror inte att det kommer bli någon skillnad.
Tanken är ju att slippa synka humle koken och att leta fram flera påsar och slippa
humlebös i ena. Ibland skickar jag i sista givan löst för att få bra utbyte, men det blir ju jefla mycket
man losar i botten efter sedimentering då. Bättre att bara ha det i det ena koket tänker jag.
Sen kommer det ta längre tid att få kok i lilla, har 9kw i stora, men bara 3kw i lilla. I lilla sidobatchen är
ju det viktigaste att få ur proteinerna med varm och kall "breaket" samt att koka ur DMS. Då kanske den kan få koka
lite kortare stund. Kanske till och med kyla den innan det andra koket är klart, lite beroende på vilken man kokar upp först.
Tror inte säkringarna klarar båda på full effekt. Den stora switchar jag över på 230V efter uppkok, då kan jag köra 3kw samtidigt.
OM man kan tänka sig att skillnaden är liten och knappt märkbar på att köra sidobatchen utan humle så gör
jag nog helst så.
humlebös i ena. Ibland skickar jag i sista givan löst för att få bra utbyte, men det blir ju jefla mycket
man losar i botten efter sedimentering då. Bättre att bara ha det i det ena koket tänker jag.
Sen kommer det ta längre tid att få kok i lilla, har 9kw i stora, men bara 3kw i lilla. I lilla sidobatchen är
ju det viktigaste att få ur proteinerna med varm och kall "breaket" samt att koka ur DMS. Då kanske den kan få koka
lite kortare stund. Kanske till och med kyla den innan det andra koket är klart, lite beroende på vilken man kokar upp först.
Tror inte säkringarna klarar båda på full effekt. Den stora switchar jag över på 230V efter uppkok, då kan jag köra 3kw samtidigt.
OM man kan tänka sig att skillnaden är liten och knappt märkbar på att köra sidobatchen utan humle så gör
jag nog helst så.