Kan man byta fot på corneliusfat?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kan man byta fot på corneliusfat?
Jag noterade att ett av mina fat visar tecken på tidens tand. Det är så att foten på den har börjat spricka.
Finns det något man kan göra åt det, och isf vad/hur? Eller är det en fråga om att det är dags att köpa nytt fat? Vad jag sett så verkar det inte finnas nya fötter (eller handtag) för den delen att köpa.
Finns det något man kan göra åt det, och isf vad/hur? Eller är det en fråga om att det är dags att köpa nytt fat? Vad jag sett så verkar det inte finnas nya fötter (eller handtag) för den delen att köpa.
Re: Kan man byta fot på corneliusfat?
Är det den svarta plasten som börjat ge sig?
Undra om det inte är någon typ av stål under? Har funderat på att ta bort det svarta på mina fat, det skitar så förbannat!
Undra om det inte är någon typ av stål under? Har funderat på att ta bort det svarta på mina fat, det skitar så förbannat!
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Skitar de så är det silikonspray som gäller. Det löser biffen.
Osäker på om de kan stå utan gummit, inuti har de ju inte platt botten i alla fall.
Tack Martin för det tipset =)
Djonk, jag vet att den är rund i botten, men man ser ju faten som är beställda från Kina utan de svarta, de har ju nån typ av bockat stålrör länst ner och upp. Plasten bör ju vara fästat i något, det kan ju inte bara vara ditsmält på det rostfria, utan borde vara fästat på något sätt, har faktiskt funderat på att skala rent ett fat själv, och om det inte finns fötter, löder jag bara dit något rostfritt, så de står.
Djonk, jag vet att den är rund i botten, men man ser ju faten som är beställda från Kina utan de svarta, de har ju nån typ av bockat stålrör länst ner och upp. Plasten bör ju vara fästat i något, det kan ju inte bara vara ditsmält på det rostfria, utan borde vara fästat på något sätt, har faktiskt funderat på att skala rent ett fat själv, och om det inte finns fötter, löder jag bara dit något rostfritt, så de står.
Har du bild på en sådan fot? Vinylglans är ett annat namn på silikonsprejen, om du väljer att renovera istället. Lite kluven till gummit, det är väl ganska bra egentligen men känns inte helt hygieniskt och så luktar det ju illa.
Slutar det torrfälla då?martinb skrev:Skitar de så är det silikonspray som gäller. Det löser biffen.
Tips om gummit lossnar från fatet, limma fast det med PL400.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

+1 på både vinylsprej och montagelim för att fästa gummifoten.
På mina gamla fat är botten helt rund och gummit limmat direkt på plåten.
På mina gamla fat är botten helt rund och gummit limmat direkt på plåten.