Ph i vört från mäsk till kylning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jag klurar lite på vad mitt pH från dagens bryggning kan bero på. I litteraturen så säger man att pH i vörtkoket brukar sjunka 0.1-0.2 vilket gör att jag försöker ligga runt 5.2-5.3 i mäsken (mätt i rumstemp). Idag hade mäsken 5.24, vörten hade 5.27 efter lakning, 5.27 med 10 min kvar av koket och 5.37 några timmar senare när jag pitchade jästen (vörten hade stått i kylen i väntan på att jästen skulle kicka igång). Tänkte själv att jag borde landa nånstans mellan 5.1-5.2..
Ph:t ökar alltså, istället för tvärtom.. Jag är mest nyfiken på varför det beter sig så. Har det något med buffertförmågan i vörten eller nåt? Vörten är en ganska klassisk Hefeweizen-vört med 58% vetemalt, 31% pilsnermalt och resten Carahell. Återhållsam vattenbehandling med dryga 50ppm kalcium. Göteborgsvatten i grunden. Alla vattentillsatser åkte i tidigt innan uppvärmning av bryggvattnet. Inga vattentillsatser i koket.
Nån expert som har några idéer?
Ph:t ökar alltså, istället för tvärtom.. Jag är mest nyfiken på varför det beter sig så. Har det något med buffertförmågan i vörten eller nåt? Vörten är en ganska klassisk Hefeweizen-vört med 58% vetemalt, 31% pilsnermalt och resten Carahell. Återhållsam vattenbehandling med dryga 50ppm kalcium. Göteborgsvatten i grunden. Alla vattentillsatser åkte i tidigt innan uppvärmning av bryggvattnet. Inga vattentillsatser i koket.
Nån expert som har några idéer?
Re: Ph i vört från mäsk till kylning
Jag kan vara ute och cykla (Ekstedt, ta inte med mig i nästa avsnitt av Dagens Lärdom är du snäll) men har för mig att pH är lägre i högre temperaturer. Ditt pH när du pitchar bör ligga på ca 0.5 högre än du hade i vörten om jag miss rätt.
Jag mäter alltid pH i vörten kyld till rumstemperatur dock, så jag behöver aldrig tänka om värdet. Eller förstod jag dig fel?Hövdingen skrev:Jag kan vara ute och cykla (Ekstedt, ta inte med mig i nästa avsnitt av Dagens Lärdom är du snäll) men har för mig att pH är lägre i högre temperaturer. Ditt pH när du pitchar bör ligga på ca 0.5 högre än du hade i vörten om jag miss rätt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, du missförstod mig inte. Förutsatte att du mätte pH direkt i vörten. Men 5.37 är inte dåligt pH och ligger inom spannet för vad som passar de flesta stilarna. Palmer menar att man inte ska stirra sig blind på vart i spannet man ligger så länge man oftast hamnar på samma pH.
Hövdingen skrev:Nej, du missförstod mig inte. Förutsatte att du mätte pH direkt i vörten. Men 5.37 är inte dåligt pH och ligger inom spannet för vad som passar de flesta stilarna. Palmer menar att man inte ska stirra sig blind på vart i spannet man ligger så länge man oftast hamnar på samma pH.
Tack för svaret! Jag håller med, och det blir säkert bra! För mig är det viktigast att det färdiga ölets pH ligger under 4.5-4.6. I övrigt så är det ju mindre viktigt som du säger. Men det som gjorde mig nyfiken och varför jag frågade var hur det kommer sig att pH:t ökade istället för minskade efter koket. Alla texter jag läser säger ju tvärtom, att pH:t minskar 0.1-0.2 under koket. Men min vört stod och stabiliserade sig i några timmar i kylen innan jag tog OG-prov och mätte pH. Så möjligtvis hinner vörten stiga i pH under den tiden, eller så mätte jag en klarare vört som höll ett annat pH än den innan kok.. Oklart! Men mest en nyfikenhet hos mig som behövde åtgärdas..
Skickat från min iPhone med Tapata
Hur mäter du pH? Det är inte alltid så lätt har jag märkt. Temperatur har inverkan på pH så har du mätt i olika temperaturer så kan de ge olika resultat.
De vanligaste pH meterna som används av hembryggare har inte så hög noggrannhet. Så de skulle kunna förklara någon tiondel. Sen tror jag noggrannheten minskar om inte pHmetern är kalibrerad nyligen (om du använder en digital).
Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
De vanligaste pH meterna som används av hembryggare har inte så hög noggrannhet. Så de skulle kunna förklara någon tiondel. Sen tror jag noggrannheten minskar om inte pHmetern är kalibrerad nyligen (om du använder en digital).
Jag kyler alltid vörtprovet till rumstemp. Sen använder jag en Milwaukee ph56. Så noggrannheten blir nog ändå så bra den kan bli. Jag tror den är bra kalibrerad, men ibland spökar den när jag mäter fram och tillbaks i kalibreringsvätskorna. Men den är i så fall off max 0.04 eller så. Sista mätningen va spot on i vätskorna efter bryggdagen åtminstone.PutteP skrev:Hur mäter du pH? Det är inte alltid så lätt har jag märkt. Temperatur har inverkan på pH så har du mätt i olika temperaturer så kan de ge olika resultat.
Då verkar de inte vara de som spökar.ecmik skrev:Jag kyler alltid vörtprovet till rumstemp. Sen använder jag en Milwaukee ph56. Så noggrannheten blir nog ändå så bra den kan bli. Jag tror den är bra kalibrerad, men ibland spökar den när jag mäter fram och tillbaks i kalibreringsvätskorna. Men den är i så fall off max 0.04 eller så. Sista mätningen va spot on i vätskorna efter bryggdagen åtminstone.PutteP skrev:Hur mäter du pH? Det är inte alltid så lätt har jag märkt. Temperatur har inverkan på pH så har du mätt i olika temperaturer så kan de ge olika resultat.
Nu gissar jag men kan veteöl bete sig annorlunda?
Ingen aning, men jag tror inte det.. Hade man haft i mängder med humle i whirlpoolen och mätt efteråt kanske, men här är ju vörten i princip samma som efter mäskning/lakning förutom att den kokats.PutteP skrev:Då verkar de inte vara de som spökar.
Nu gissar jag men kan veteöl bete sig annorlunda?
Jag gissar i så fall mer på sedimenteringen eller att den stått länge..
Apropå veteöl och pH har jag läst att WLP300/WY3068 sänker pH extra mycket och att det skulle bidra till att den smakar så friskt.
Ska mäta ölet om några dagar när den jäst ut!Djonk skrev:Apropå veteöl och pH har jag läst att WLP300/WY3068 sänker pH extra mycket och att det skulle bidra till att den smakar så friskt.