Är på väg att ta steget till ett bryggverk och det som känns bäst är en maskin från Brumeister.
Det som känns bäst är 50 liters varianten.
1). Fungerar det bra att köra maskinen med det korta maltröret, har egentligen inte så ofta behov av 50 liter färdig öl men vill ha valet att kunna göra större satser.
2). Är det värt extra kostnaden att köpa plus varianten, har inte riktigt fattat skillnaden bortset från att den är dubbelmantlad men kylspiral rekommenderas ändå om jag fattat rätt?
3). Vad är det mer som man måste köpa mer en maskinen (har alla vanliga prylar för att brygga öl) eller får man med allt viktigt?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Snabba frågor om BM
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Re: Snabba frågor om BM
1. Ja det funkar bra, jag har läst om någon som klagade på minskad effektivitet. Men annars funkar det utan problem.
2. En stor fördel är också att den har en dräneringsventil, som underlättar väldigt när man ska diska den. Vilket är lite bökigt annars p.g.a. storleken.
3. Nej, den är komplett. Isoleringen till den är dock rätt bra att införskaffa.
2. En stor fördel är också att den har en dräneringsventil, som underlättar väldigt när man ska diska den. Vilket är lite bökigt annars p.g.a. storleken.
3. Nej, den är komplett. Isoleringen till den är dock rätt bra att införskaffa.
Re: Snabba frågor om BM
Nu har jag bestämt mig att köpa en BM 50, måste bara städa ut och bygga om garaget lite innan annars kommer det inte att bli av, tänkte bygga ett fundament med ben och en hylla under typ som Lindh har, vilken höjd är lämplig om man har någon form av lyft för malt röret, kommer säkert lite fler frågor senare.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Re: Snabba frågor om BM
Beror på hur du tänkt kyla. Det är smidigt att kunna få in en jäshink under kranen.
Efter detta inlägg har bänken byggts om lite med de två smala stödplankorna längst ut istället så nu klarar bänken lätt 1000 kg. Sen lite färg på bara.
Se mer här: http://www.lindhcraftbeer.com/2016/06/b ... umeistern/
Efter detta inlägg har bänken byggts om lite med de två smala stödplankorna längst ut istället så nu klarar bänken lätt 1000 kg. Sen lite färg på bara.
Se mer här: http://www.lindhcraftbeer.com/2016/06/b ... umeistern/
