Någon susning om vilken ABV detta landat på?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Någon susning om vilken ABV detta landat på?
Skrev i en nybörjartråd att jag ville testa brygga helextrakt och se vilken kvalitet det går att få ut av det. Testade en extrakt-version av Stigbergets briljanta GBG Beer Week-ipa och receptet ser ni i den bifogade bilden. Flaskade ikväll och tog FG:
Tillvägagångssätt:
1. Tillsatte all maltextrakt i 11 liter vatten (blev 12 liter med malten), kokade upp och lät koka i 20 minuter
2. Stoppade kokningen och hällde i humlen och lät vila med fyra försiktiga omrörningar under 30 minuter. Startade på 95 grader och slutade på runt 75 under tiden
3. Lyfte ner grytan i diskhons vattenbad med locket på och började kylningen. Ville kyla ner till runt 19 grader för att sätta jästens starttemperatur. Kylningen tog ungefär en timme
4. När kylningen var klar kollar jag OG och får värdet bilden visar, ett resultat jag bedömer vara 1,092. Här rörde jag INTE om i grytan innan provtagning vilket kanske kan vara en förklaring bakom resultatet?
5. Silar ner vörten i jäskärlet och märker att vörten landat på 8,5 liter
6. Fyller på med 1,5 liter vatten till totalt 10 liter i jäskärlet, tillsätter jästen och syresätter ordentligt genom skakning av carboy:en (plast)
7. Ställer in jäskärlet i garderoben där den jäste i 19 grader (enligt termometern på carboy:en, antar att det var ett par grader varmare i kärlet) i tre dagar för att sedan rullas upp på 20-21 till flaskning.
8. Tar FG och får resultatet bilden visar, FG jag bedömer till 1,021.
När jag nu provsmakat i samband med flaskning är jag redan oerhört nöjd med smak, kropp och färg och andas optimism inför slutprodukten. Jag känner dock att jag VERKLIGEN vill ha en så bra koll som möjligt kring ABV inför eventuella fortsatta bryggningar av samma recept men känner att jag inte har kunskap nog för att spekulera i ABV då jag inte vet vad 1,5 liters vattenpåfyllningen innebar och ej heller vad den orörda grytan kan ha påverkat.
Någon som har en ungefärlig gissning?
Tillvägagångssätt:
1. Tillsatte all maltextrakt i 11 liter vatten (blev 12 liter med malten), kokade upp och lät koka i 20 minuter
2. Stoppade kokningen och hällde i humlen och lät vila med fyra försiktiga omrörningar under 30 minuter. Startade på 95 grader och slutade på runt 75 under tiden
3. Lyfte ner grytan i diskhons vattenbad med locket på och började kylningen. Ville kyla ner till runt 19 grader för att sätta jästens starttemperatur. Kylningen tog ungefär en timme
4. När kylningen var klar kollar jag OG och får värdet bilden visar, ett resultat jag bedömer vara 1,092. Här rörde jag INTE om i grytan innan provtagning vilket kanske kan vara en förklaring bakom resultatet?
5. Silar ner vörten i jäskärlet och märker att vörten landat på 8,5 liter
6. Fyller på med 1,5 liter vatten till totalt 10 liter i jäskärlet, tillsätter jästen och syresätter ordentligt genom skakning av carboy:en (plast)
7. Ställer in jäskärlet i garderoben där den jäste i 19 grader (enligt termometern på carboy:en, antar att det var ett par grader varmare i kärlet) i tre dagar för att sedan rullas upp på 20-21 till flaskning.
8. Tar FG och får resultatet bilden visar, FG jag bedömer till 1,021.
När jag nu provsmakat i samband med flaskning är jag redan oerhört nöjd med smak, kropp och färg och andas optimism inför slutprodukten. Jag känner dock att jag VERKLIGEN vill ha en så bra koll som möjligt kring ABV inför eventuella fortsatta bryggningar av samma recept men känner att jag inte har kunskap nog för att spekulera i ABV då jag inte vet vad 1,5 liters vattenpåfyllningen innebar och ej heller vad den orörda grytan kan ha påverkat.
Någon som har en ungefärlig gissning?
Re: Någon susning om vilken ABV detta landat på?
8.2-8.3 ungefär.
Du kan lite på att Beersmith, eller andra program, räknar ut OG ganska korrekt på extraktbryggningar. Under förutsättning att volymerna stämmer.
Du kan lite på att Beersmith, eller andra program, räknar ut OG ganska korrekt på extraktbryggningar. Under förutsättning att volymerna stämmer.
Är du säker på att du räknat rätt? Vilken formel använder du?STMF skrev:8.2-8.3 ungefär.
Jag får det till 9 1/2%, räknar ut det med formeln (OG-FG)/7.5.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du kan lätt räkna ut hur många ÖH° du har att hantera
8,5liter x 92 ÖH° = 782 ÖH°
Sen spädde du till 10 liter vilket gör
782 delat med 10liter vätska = 78,2 ÖH° = 1,078
Sen kan vi använda Skykings formel för beräkning.
(1,078 - 1,021)/ 7,5 = 7,6%
Intressant att du får 3 olika svar på samma fråga.
Hmm, jag använde Brewers Friend. Jag måste skrivit in fel för nu när jag kollar säger både BeerSmith och Brewers Friend samma siffror som era.
Jo, men antagligen har STMF knappat in en siffra fel och jag har missat att det var en spädning med i sammanhanget (båda leder till att våra svar blev fel). Så det är inte mer intressant än att det är två felaktiga svar och ett korrektare (ditt).Pilsnerkokaren skrev:Du kan lätt räkna ut hur många ÖH° du har att hantera
Det blir så mycket lättare att se var felet är om man redovisar hur man räknat (dessutom kan den som frågar förhoppningsvis räkna själv nästa gång).
Tror att STMF hamnade närmare verkligt ABV - kanske med den alternativa formeln på brewer's friend? Den ska stämma bättre speciellt för starkare öl.
Räknar man in socker för flaskjäsning (5g/L) blir OG 1,080 - FG 1,021 = 8,3% ABV enligt https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Räknar man in socker för flaskjäsning (5g/L) blir OG 1,080 - FG 1,021 = 8,3% ABV enligt https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
I vanlig ordning mycket tacksam för era klargöranden. Det verkar hur som helst som att jag överskjutit alkoholhalten och då jag är säker på att jag följde receptet i dosering undrar jag slutligen vad kan ha varit anledningen?
Jag skulle vilja hävda att det har blivit fel i beräkningarna. Räknar man manuellt på OG och utgår från siffrorna från humlegården så ger maltextraktet 360ÖL/kg, 2.2kg extrakt ger alltså 792ÖL. I 10L vört blir dett 79Ö vilket är helt acceptabel avvikelse mot det uppmätta på 78Ö (efter korrigering för spädning).TommyK skrev:I vanlig ordning mycket tacksam för era klargöranden. Det verkar hur som helst som att jag överskjutit alkoholhalten och då jag är säker på att jag följde receptet i dosering undrar jag slutligen vad kan ha varit anledningen?
Jag antar att du använder något program som gör beräkningarna åt dig. Jag antar att programmet använt specifikationer på maltextraktet som inte riktigt stämmer överens med det maltextrakt du använt, är programmet någorlunda seriöst tycker jag man bör kunna redigera dessa specifikationer så att de stämmer för det maltextrakt du använder.
Alternativa lösningen är att man justerar för OG, det är något man gör när man brygger all grain och är inte så komplicerat. När du mätt ditt OG så räknar du istället ut hur mycket vatten du skall späda med för att hamna rätt (mäter du innan kokning kan du också räkna ut hur mycket mer maltextrakt du skall tillsätta för att komma upp i rätt OG om du skulle ha hamnat under önskat värde).
När det gäller utjäsningsgraden så är det förvisso rimlig avvikelse. Dina beräkningar förutspådde lägre utjäsningsgrad än vad du faktiskt fick. Det KAN vara så att beräkningarna är felaktiga, men dessa måste man ju ändå ta med en nypa salt (det går inte säga om det var fel i beräkningarna eller om det bara råkade bli lite mer utjäsning än förväntnat).
Med tanke på att du var nöjd med smaken tycker jag inte att en procentenhet extra är så mycket att bekymra sig för. Kanske värre om man försöker brygga folköl och skjuter över..
Att pricka rätt OG blir ju en kombination av beräkning/justering/erfarenhet men inte svårt. FG är lite svårare att kontrollera, att du hamnar en aning högt har antagligen med extraktet att göra.
Att pricka rätt OG blir ju en kombination av beräkning/justering/erfarenhet men inte svårt. FG är lite svårare att kontrollera, att du hamnar en aning högt har antagligen med extraktet att göra.