Sida 1 av 1

Hur fungerar partyfat?

Postat: söndag 2019-02-03 12:34
av Hembryggd123
Hej!

Funderar på om det finns någon lösning för att slippa hantering av flaskor. Jag brygger ca 15-20 l per gång och förbrukar kanske 1 l per vecka. Har begränsat utrymme i kylskåp och kommer inte ha plats till ett till kylskåp. Så 9 l cornelius är nog inte möjligt.

Istället har jag funderat på partyfat.

Min funderingar:

1. Hur länge håller kolsyran i ölet efter att man har börjat ta av det. Fungerar det att ta något glas då och då så att man förbrukar det över 4-5 veckor.

2. Hur länge kan oöppnat partyfat stå? Fungerar 4-5 månader?

3. Jag vill inte behöva en stor sodastream i kylen. Kan man först kolsyra med sodastreamtub och sedan driva ölet med små kolsyrapatroner?

4. Om man driver ölet med patroner. Hur länge håller en patron?

5. Vilket är minsta höjd fat + serveringskoppling (någon tapp och patron) jag kan komma undan med?

6. Skall jag fundera på någon helt annan lösning?

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: söndag 2019-02-03 12:38
av Hembryggd123
Glömde en fråga :)

7. Trycket i partyfaten är begränsad. Kommer det påverka mig. Vilka öltyper vill man ha mer kolsyra i än vad faten klarar av. Tänker mig att öl jag dricker skall vara kylskåpskall (4-5 grader).

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: söndag 2019-02-03 17:03
av Djonk
1. Ja, om du fyller på med kolsyra (en del lösningar är med luft, t.ex. med tappkran).

2. Som på flaska utgår jag ifrån, så beror lite på öltyp men i stort sett ja.

3. Ja, om du hittar en lösning för det.

4. Alternativet är att prima fatet med socker, då räcker en 16g-patron till ett fat i min erfarenhet. Annars behövs två om du enbart använder 16g patroner (dvs. utan att kolsyra med sodastream-tub innan)

5. https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... l-partyfat är nog så slimmat det blir.

7. Allt med mycket kolsyra, typ belgare och veteöl. Säkrast att köra extra tjocka flaskor för sånt.

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 11:31
av jakan65
rad

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 14:22
av Djonk
Tog fram party star-kranen och mätte upp 35,5cm höjd monterad på fatet.

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 15:56
av Hembryggd123
Tack för alla svar!

Är det problem att förvara faten liggandes?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 16:05
av Djonk
Skulle inte våga förvara liggande, även om det nog borde gå egentligen. När du tappar behöver de stå i alla fall och om du primar med socker är det nog bättre att ha bottensatsen i botten än på sidan om du inte vill få mer i glaset :)

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 16:59
av jakan65
Hej.setupen som jag nämde i ovan tråd bygger ca 27,5cm.
väntar på svar angående bilderna.
mvh jakan

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 19:41
av Hembryggd123
Den verkar intressant. Har du en sådan jakan?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: måndag 2019-02-04 19:41
av Pilsnerkokaren
jakan65 skrev:Hej.setupen som jag nämde i ovan tråd bygger ca 27,5cm.
väntar på svar angående bilderna.
mvh jakan
Om det är mig du väntar på så är mitt svar att du kan använda bilderna som du vill, iaf de jag lagt ut.

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: tisdag 2019-02-05 10:04
av jakan65
Här är bilder på pilsnerkokarens lösning till partyfat.
pilsnerkokarn1.jpg
pilsnerkokarn1.jpg (55.65 KiB) Visad 9516 gånger
pilsnerkokarn2.jpg
pilsnerkokarn2.jpg (62.73 KiB) Visad 9516 gånger
pilsnerkokarn3.jpg
pilsnerkokarn3.jpg (61.77 KiB) Visad 9516 gånger
mvh jakan

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: tisdag 2019-02-05 10:39
av Djonk
Det ser smidigt ut, vad kostar de där?

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: tisdag 2019-02-05 10:51
av jakan65
Hej.vet ej.bara att det verkar smidigt.du får dra iväg ett pm till honom.
mvh jakan

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: tisdag 2019-02-05 18:05
av Hembryggd123
Tack Jakan, Djonk och pilsnerbryggaren. :)

Fantastiskt forum för mig som nybörjare, känns som det finns otroligt mycket kunskap här och alla verkar vänliga och mycket hjälpsamma. Jag har varit i kontakt med Snale som har en smidig lösning med mc-ventil samt Pilsnerkokaren som har sin lösning. Hade aldrig vågat/klarat ge mig in i denna djungel av kopplingar mm utan er info!

Jag kommer köra på Pilsnerkokarens modell. Nu skall jag bara få ihop alla andra bitar också.

Är detta rätt utrustning:

Kolsyra delen:
Sodastream flaska
Regulator med mätare
Adapter till sodastream
Koppling från adapter till slang
Slang för kolsyran
Koppling till fatet

Öl-delen:
Koppling till fatet
Sytråd (är det bara en tunn slang?)
Omkoppling till större slang
Picknickkran.

Jag såg att det fanns färdigt sytrådskit på humle.se Antar att det blir smidigast och sen komplettera med rätt koppling till fatet.

Är jag på rätt spår?





Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hur fungerar partyfat?

Postat: onsdag 2019-02-06 12:02
av jakan65
Hej.börja med att köpa kopplingen till fatet, sen ser du vad som behövs.i sytrådskitet får du med delar
du inte behöver med kopplingen du tänkt köpa.
mvh jakan